معرفی کتاب؛ چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟

چرا ملت‌ها شکست می‌خورند: ریشه‌های قدرت، رفاه و فقر که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، کتابی از اقتصاددانان دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون است. این کتاب پژوهش‌های قبلی نویسندگان و بسیاری از دانشمندان دیگر را خلاصه و عمومی می‌کند. رابینسون و عجم اوغلو با تکیه بر اقتصاد نهادی جدید، در نهادهای سیاسی […]

چرا ملت‌ها شکست می‌خورند: ریشه‌های قدرت، رفاه و فقر که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، کتابی از اقتصاددانان دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون است.

این کتاب پژوهش‌های قبلی نویسندگان و بسیاری از دانشمندان دیگر را خلاصه و عمومی می‌کند. رابینسون و عجم اوغلو با تکیه بر اقتصاد نهادی جدید، در نهادهای سیاسی و اقتصادی – مجموعه‌ای از قوانین و مکانیسم‌های اجرایی که در جامعه وجود دارد – دلیل اصلی تفاوت در توسعه اقتصادی و اجتماعی دولت‌های مختلف را با توجه به عوامل دیگر بررسی می‌کنند؛ جغرافیا، آب و هوا، ژنتیک، فرهنگ، مذهب، جهل نخبگان در درجه دوم قرار دارند.
نویسندگان دو نوع نهاد را مقایسه می‌کنند: استخراجی – با هدف حذف اکثریت جامعه از فرآیند تصمیم‌گیری سیاسی و توزیع درآمد و فراگیر – با هدف گنجاندن گسترده‌ترین لایه‌های ممکن جامعه در زندگی اقتصادی و سیاسی. با طرد اقشار وسیع جامعه، فرآیند تصمیم‌گیری سیاسی، به گفته نویسندگان، ناگزیر به تعرض به حقوق اقتصادی همه کسانی که به نخبگان تعلق ندارند، می‌انجامد و فقدان تضمین‌های قابل اعتماد حقوق مالکیت و فرصت دریافت درآمد از بنگاه‌های خود در میان اقشار وسیع جامعه منجر به توقف رشد اقتصادی می‌شود؛ بنابراین، در غیاب نهادهای سیاسی کثرت‌گرا، دستیابی به توسعه پایدار، به گفته نویسندگان، غیرممکن است.