«حورا سادات» یوتیوبر زن به‌علت شکنجه در بازداشت طالبان جان سپرده است

زن تایمز در گزارشی افشا کرد که برخلاف ادعای طالبان، علت مرگ حورا سادات، یوتیوبر زن مسمومیت نبوده است.
نویسندگان این گزارش به نقل از منابع خود می‌گویند که او سال گذشته به‌علت شکنجه در بازداشت طالبان کشته شده است.

حورا سادات چندماه قبل از واگذاری قدرت به طالبان در یک کانال یوتیوب شروع به کار کرده بود، با تولید ویدیوهای سرگرم‌کننده به شهرت رسید.
او پس واگذاری قدرت به طالبان نیز همچنان با جسارت به تولید محتوا ادامه می‌داد و هزاران دنبال کننده داشت.

زن‌تایمز افشا کرده است که حورا سادات و دو خواهرش در ۲۲ سرطان سال گذشته به اتهام «فساد اخلاقی» توسط طالبان دستگیر و پس از یک ماه در ۱۹ اسد رها شدند.

زن‌تایمز به نقل از یکی از دوستان این سه خواهر افشا کرده است که این خواهران به‌علت فعالیت‌هایشان در یویتوب به‌شدت شکنجه شده بودند.

به گفته این منبع، طالبان در زندان به این سه خواهر گفته بودند که «اکنون نمی‌توانیم شما را بکشیم، چون ردش به ما پس می‌آید. اما شما را زنده نمی‌مانیم.»
در کمتر از دو هفته بعد از آزادی آنان، خبر مرگ حورا سادات در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.
دو منبع موثق به زن‌تایمز تایید کردند که حورا سادات پس از احضار فرماندهی امنیه‌ طالبان کشته و علایمی از شکنجه نیز در بدن او دیده شده بود.

با توجه به سابقه شکنجه زندانیان توسط طالبان، بسیاری، طالبان را مسئول قتل او و دیگر موارد قتل‌های مرموز زنان در افغانستان خوانده‌اند.

زن‌‌تایمز بر اساس تحقیقات خود نوشت که پس از انعکاس گسترده مرگ مشکوک حورا سادات طالبان با انتشار یک روایت جعلی گفتند که او در اثر مصرف مرگ موش جان باخته است.

زن‌تایمز گفت که طالبان در مستند ۲۰ دقیقه‌ای درباره مرگ حورا سادات، خانواده او را مجبور کرده‌اند تا روایت مورد نظر آنان را تایید کنند.

یکی از منابعی که جسد حورا سادات را قبل از دفن دیده بود به زن‌تایمز گفت: «قفسه‌ سینه‌اش زخم شده بود. یکی از رگ‌های گردنش قطع و پشتش از اثر لت‌وکوب کاملا سیاه شده بود. فقط صورتش سالم بود.»

یکی از کارمندان این شبکه‌ یوتیوب به زن تایمز تایید کرد که ویدیوهای حورا سادات به درخواست طالبان حذف شده است.

زن‌تایمز همچنین دریافته که نام کانال یوتیوب استارفن که حورا سادات ویدیوهای خود در آن به نشر می‌رساند، نیز به نام سلام افغانستان تغییر نام داده است.

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که زنان در زندان‌های طالبان به دلیل اعتراض در برابر قوانین طالبان و یا نقض پوشش مورد نظر این گروه، بازداشت و شکنجه شده‌اند.

نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشری و سازمان ملل بارها در گزارشات خود از نقض گسترده حقوق زنان و شکنجه آنان در زندان طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند.
بسیاری از این زنان نیز پس از آزادی از زندان طالبان گفته‌اند که در زمان بازداشت شکنجه شده‌اند.
در همین حال تنها شمار محدودی از زنان زندانی به دلیل شرم اجتماعی حاکم در افغانستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها فاش کردند که اعضای طالبان بر آنان تجاوز کرده‌اند.
نهادهای حقوق بشری می‌گویند که این زنان در بازداشتگاه‌های طالبان با شرایط بسیار بدی قرار دارند و به امکانات پزشکی و بهداشتی دسترسی ندارند.

گزارش افزوده که خبر مرگ حورا سادات، تاثیر زیادی بر زنان فعال، به خصوص زنان یوتیوبر گذاشت.
برخی از یوتیوبرهای زن به زن‌تایمز گفته‌اند که پس از شنیدن خبر مرگ حورا سادات، فعالیت‌های‌شان را متوقف کردند.