اخبار هیدرافغانستانگزارش

کشته شدن افسر پیشین پولیس افغانستان پس از نکوهش کشتار هزاره‌ها در پاکستان

عبدالصمد اچکزی مسئول عملیات نیرو‌های پلیس در سه شهرستان قندهار بود، منابعی قتل عبدالصمد را با ویدیوی نکوهش او از حمله به جان جوانان هزاره ارتباط می‌دهند.

به گزارش شانا به نقل از ایندیپندنت؛ عبدالصمد اچکزی، از افسران پیشین وزارت امور داخله در نظام جمهوری، در کویته پاکستان کشته شد. منابعی در پاکستان می‌گویند که عبدالصمد اچکزی روز یک‌شنبه، (17 میزان) بر اثر تیراندازی دو مرد موتورسوار مسلح در نزدیک خانه‌اش، به قتل رسید.

منابع خبری می‌گویند که او در دولت‌‌های گذشته مسئول عملیات‌های نظامی نیرو‌های پولیس در ولسوالی‌های «ژیری، پنجوایی، و میوند» قندهار بود، اما پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، این کشور را ترک و به پاکستان پناه برده بود.

عبدالصمد اچکزی در این نوار تصویری حمله انتحاری به آموزشگاه کاج در دشت‌برچی را نکوهش می‌کند و می‌گوید که در این حمله کودکان کشته و مجروح شده‌اند. او همچنین تاکید می‌کند که خدمتگزار مردم افغانستان بوده است و هرگز آرام نخواهد بود و تا جان در بدن دارد، به مردم خدمت خواهد کرد.

به گفته منابع خبری، اندکی پس از انتشار این ویدیو، او به دست مردان مسلح ناشناس کشته شده است.

در جریان حمله انتحاری در آموزشگاه کاج تعداد زیادی از دختران نوجوان جان باختند و بیش از ۱۱۰ تن دیگر مجروح شدند. تمامی قربانیان از قوم هزاره بودند و نوجوانان و جوانانی که برای شرکت در آزمون کانکور آماده می‌شدند. این حمله، گام دیگری در روند قتل‌عام و نسل‌کشی هزاره‌ها دانسته شده و تظاهرات‌هایی را در افغانستان، آمریکا، کانادا، استرالیا، و اروپا در پی داشته است.

پیش ازاین، خانواده جنرال رازق، فرمانده بانفوذ پیشین پولیس قندهار که در یک حمله هدفمندانه در سال ۲۰۱۸ میلادی در قندهار جان باخت، امارت اسلامی را به قتل‌عام اچکزایی‌ها و صدها نظامی و غیرنظامی در قندهار متهم کرده‌اند. به گفته آنان، امارت اسلامی در یک سال گذشته ده‌ها تن از افراد قوم اچکزایی را  ربوده‌اند و بسیاری از آنان را به قتل رسانده‌ است.

خانواده جنرال رازق می‌گویند که امارت اسلامی تنها در یک هفته نخست پس از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ میلادی، ۱۲۰۰ غیرنظامی از قبیله اچکزایی و نظامیان نزدیک به جنرال رازق را در منطقه سپین‌بولدک قندهار به قتل رسانده‌اند.

به گفته آنان، در یک سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ نظامی و غیرنظامی در ولایت قندهار ربوده و ناپدید شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا