اخبار هیدربهداشتعلم و فناوریگزارش

چطور دچار اختلال استرس پس از سانحه نشویم؟

به گزارش شانا به نقل از دویچه‌وله؛ به گزارش پایگاه خبری انجمن روان‌پزشکی آمریکا، PTSD  می‌تواند بر افرادی که شخصاً واقعه آسیب‌زا (از جمله جنگ نظامی، تصادف، فاجعه طبیعی یا خشونت) را تجربه می‌کنند و کسانی که شاهد این رویداد هستند تأثیر بگذارد.

احساس ترس و اضطراب، افسردگی، ناامیدی، مشکلات خواب و پرخاشگری، از علایم شایع PTSD هستند. برای اکثر افراد این علایم کوتاه‌مدت است و در افراد دیگر ممکن است با یادآوری مکرر رویداد آسیب‌زا، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها ادامه یابد.

بهبود علایم این اختلال یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. اما اقدامات بسیاری وجود دارد که می‌توانید برای مقابله با علایم باقیمانده و کاهش اضطراب و ترس خود به کار ببرید:

–  غلبه بر احساس ناتوانی برای کاهش علایم PTSD مهم است. به خود یادآوری کنید که هنوز هم از نقاط قوت و مهارت‌های مقابله‌ای برخوردار هستید. انجام فعالیت‌های داوطلبانه را برای جلوگیری از انزوا و تنهایی فراموش نکنید.

–  هنگامی‌که از PTSD رنج می‌برید، ورزش می‌تواند با آزاد کردن اندروفین در مغز، روحیه شما را بهبود بخشد. ورزش ریتمیک مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا را فراموش نکنید. به جای تمرکز بر افکار خود، روی احساسات بدن خود تمرکز کنید.

–  برای استراحت وقت بگذارید. تکنیک‌های آرام‌بخش مانند مدیتیشن، تنفس عمیق، ماساژ یا یوگا می‌توانند علایم PTSD را کاهش دهند.

–  از مصرف الکل و داروها خودداری کنید. مصرف الکل، بسیاری از علایم PTSD را تشدید می‌کند.

–  یک رژیم غذایی سالم را رعایت کنید. روز خود را با صبحانه کامل شروع کنید. امگا ۳ نقش مهمی در بهبود سلامت عاطفی بازی می‌کند؛ بنابراین غذاهایی مانند ماهی‌های چرب، تخم کتان و چهارمغز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف غذاهای فرآوری‌شده و قندها را محدود کنید چون می‌تواند نوسانات خلقی را تشدید کند.

–  خواب کافی داشته باشید. کمبود خواب می‌تواند باعث عصبانیت و تحریک‌پذیری شود. هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت خواب داشته باشید.

–  هرچه زودتر به فکر درمان PTSD باشید چون علایم آن در طول زمان وخیم‌تر می‌شود و حتی باعث بروز مشکلات جسمی از جمله بیماری‌های قلبی خواهد شد. برای دریافت درمان‌های شناختی‌رفتاری، خانواده‌درمانی و یا حتی مصرف برخی داروهای روان‌پزشکی، به روان‌درمان‌گر مراجعه کنید.

چای را به خاطر سلامت قلب‌تان بنوشید

مطالعات جدید نشان می‌دهد افرادی که حداقل سه بار در هفته چای سبز یا سیاه می‌نوشند، با رساندن پلی‌فنول‌ها به بدن، باعث بهبود عملکرد قلب‌شان می‌شوند.

به گزارش نیویورک تایمز؛ نتایج تحقیق تازه‌ای که توسط محققان چینی انجام و در ژورنال اروپایی پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق، منتشر شده، نشان می‌دهد در کسانی که بیش از سه بار در هفته چای سیاه یا سبز می‌نوشند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی ۲۰ درصد کمتر از سایرین است. همچنین خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی عروقی به میزان ۲۲ درصد و خطر مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های مزمن نیز به میزان ۱۵ درصد در این افراد کاهش می‌یابد.

پلی‌فنول‌ها، مواد شیمیایی ارگانیک هستند که در هر دو نوع چای سیاه و سبز یافت می‌شوند. پلی‌فنول‌ها مزایایی از جمله بهبود عملکرد رگ‌های خونی دارند. این ترکیبات همچنین می‌توانند کلسترول خوب را افزایش دهند، از سلامت قلب محافظت کرده و باعث کاهش التهاب در بدن شوند. درواقع این ترکیبات، آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در انواع چای هستند و سموم محیطی ناشی از آلودگی هوا و دود توتون و تنباکو را از بدن پاک می‌کنند.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند ازآنجاکه پلی‌فنول‌ها به مدت طولانی در بدن حفظ نمی‌شوند، مصرف مکرر و مداوم چای برای حفظ فواید آن‌ها ضروری است.

برای کسانی که چای به‌خصوص چای سبز نمی‌نوشند، روش‌های دیگری برای به دست آوردن این مزایا وجود دارد. پلی‌فنول‌ها را می‌توان در خوراکی‌هایی مانند شراب قرمز، انگور، شکلات تیره و انواع توت‌ها نیز یافت. مکمل‌های حاوی پلی‌فنول نیز وجود دارند اما به اندازه مواد غذایی طبیعی، اثربخش نیستند.

معده چه زمانی فلج می‌شود؟

گاستروپارزی یا فلج معده زمانی اتفاق می‌افتد که حرکت غذا از معده به کندی صورت گیرد و معده دیرتر از زمان معمول، تخلیه شود. این عارضه با تهوع و استفراغ، کاهش وزن، نفخ، درد شکم، سوزش معده و کاهش وزن همراه است.

به گزارش مایوکلینیک؛ مصرف برخی از داروهای خاص مانند داروهای تسکین‌دهنده درد، برخی داروهای ضدافسردگی، داروهای فشار خون و حتی حساسیت‌های دارویی ممکن است باعث فلج معده شوند.

در صورت ابتلا به این عارضه باید تحت نظر پزشک حتماً درمان شوید چون این بیماری می‌تواند عوارض جدی داشته باشد از جمله: کم شدن آب بدن به خاطر استفراغ‌های مکرر، ریفلاکس معده به مری، سوءتغذیه و نوسانات قند خون.

علت ابتلا به فلج معده هنوز مشخص نشده اما بسیاری از پزشکان معتقدند که این عارضه در اثر آسیب به عصبی که عضلات معده را کنترل می‌کند، یعنی عصب واگ، ایجاد می‌شود. عصب واگ به مدیریت فرآیندهای پیچیده در دستگاه گوارش از جمله سیگنال دادن به ماهیچه‌های معده برای منقبض شدن و فرستادن مواد غذایی به روده کوچک کمک می‌کند.

فلج معده معمولاً قابل‌درمان نیست اما تغییراتی در رژیم غذایی می‌تواند علایم آن را کنترل کند. اگر مبتلابه این عارضه هستید، به جای سه وعده غذا در روز، سعی کنید، وعده‌های غذایی کوچک‌تر را انتخاب کنید تا معده راحت‌تر بتواند آن‌ها را تخلیه کند. سعی کنید غذاهای نرم و مایع که راحت‌تر هضم می‌شوند را مصرف کنید. قبل از بلعیدن غذا آن را خوب بجوید. غذاهای با فیبر بالا که راحت‌تر هضم می‌شوند مانند سیب با پوست، پرتقال یا کلم بروکلی را جایگزین غذاهای پرچرب یا موادی که دیر هضم می‌شوند کنید. نوشیدنی‌های گازدار را در وعده‌های غذایی مصرف نکنید.

بهبود آپنه انسدادی خواب با کاهش چربی زبان

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا به تازگی اعلام کرده‌اند که کاهش چربی زبان یک گام عالی برای بهبود علایم آپنه انسدادی خواب و کاهش خروپف شبانه است.

به گزارش نوروساینس؛ اکنون محققان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، دریافتند که کاهش چربی زبان یک عامل اصلی در کاهش شدت آپنه خواب است.

بیش از ۲۲ میلیون آمریکایی از آپنه خواب رنج می‌برند؛ یک وضعیت سلامتی جدی که در آن تنفس در طول خواب به طور مکرر قطع می‌شود. این وضعیت که معمولاً با خروپف با صدای بلند خود را نشان می‌دهد، می‌تواند خطر فشار خون بالا و سکته مغزی را افزایش دهد. چاقی عامل اصلی ریسک ابتلا به آپنه خواب است.

این نکته ثابت‌شده که اندازه و درصد چربی زبان در افراد مبتلابه این بیماری بیشتر از سایر افراد است و مطالعات آینده درباره این موضوع خواهد بود که آیا رژیم‌های غذایی کم‌چرب و انجام برخی ورزش‌های مرتبط با فک و دهان می‌تواند بر کاهش چربی زبان تأثیر داشته باشد یا خیر؟ روش‌های انجماد درمانی که از آن برای تجزیه چربی معده استفاده می‌کنند نیز ممکن است مؤثر باشد. اما به گفته محققان این تئوری‌ها حتماً باید آزمایش شوند.

بااین‌حال بنا به تأکید محققان، هیچ راه قطعی برای کاهش چربی زبان وجود ندارد و شما باید وزن تمام بدن را کاهش دهید تا نتایج آن در زبان مشاهده شود.

دکمه بازگشت به بالا