حقوق بشرحوادثزنان

کشته شدن یک خانم در ولایت سرپل

ولایت سرپل در شمال افغانستان موقعیت دارد و یکی از دورافتاده ترین ولایات این کشور به شمار می رود. بر اثر سنتی بودن جامعه و دور افتاده بودن این ولایات، بالای زنان انواع خشونت صورت میگیرد. ازدواج‌ های اجباری و پیش ‌از وقت، فقر، بی ‌سوادی و بیکاری از دلایل افزایش خشونت علیه زنان در این ولایت است.

گزارشگر: بی بی زهره هاشمی

خشونت علیه زنان، قبل از آن که مسئله‌ای خانگی، محلی، شهری، کشوری یا منطقه‌ای باشد، مسئله‌ای جهانی است؛ زیرا زنان به دلیل عوامل خاص زیست‌شناختی و اجتماعی، پیش‌زمینه و استعداد قبلی برای بزه‌دیدگی دارند و بر اساس یافته‌های جرم‌شناختی، بزه‌کاران بالقوه، قربانیان خود را غالباً از میان افرادی انتخاب می‌کنند که ارتکاب جرم بر روی آن‌ها دارای خطر و هزینه بالایی نباشد؛ بنابراین زنان به عنوان افراد بالقوه آسیب‌پذیرتر از مردان، آماج‌های مطلوبی برای مجرمان و بزهکاران محسوب می‌شوند.

مسئله بزده‌دیدگی زنان، در افغانستان، ابعاد گسترده‌تری دارد و از گذشته‌های دور تاکنون به شیوه‌های گوناگون، رواج داشته است؛ با وجود این، بحران‌ها و ناامنی‌های چند دهه گذشته، به دامنه آمار خشونت‌ها به ویژه در برابر زنان بسیار افزوده و آسیب‌های زیادی را در پی داشته است. نابرابری‌ها و تبعیض‌های زیادی علیه زنان در این کشور وجود دارد.

در تاریخ  پنجشنبه، ۱۷ دلو منابع امنیتی در ولایت سرپل میگویند: یک خانم در قریه کورک عربیان، سرش توسط افراد ناشناس بریده شده است.  بر اساس گفته های سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت سرپل، «نور آغا فیضی» قریه کورک عربیان تحت تسلط طالبان قرار دارد و عاملان این جنایت تا به حال شناسایی نشده اند. در این خصوص نیز طالبان اظهار نظر نکرده ند.

جسد خانم مقتول توسط مردم محل به شفاخانه سرپل انتقال داده شده است و اقارب او نیز به شفاخانه مراجعه نکرده اند.

دکمه بازگشت به بالا