اخبار هیدراسلایدبهداشتگزارش

«کرونا» وارد ایران شد

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ خبرگزاری رسمی ایران روز پنج‌شنبه به نقل از رئیس یکی از دانشگاه‌های تبریز اعلام کرد دو زن تبعه کشور چین که علایم آنفولانزای مشکوک به کرونا در آن‌ها شناسایی شده در یکی از بیمارستان‌های این شهر بستری شده و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تأیید این خبر تصریح کرده است که افراد یادشده ۳۶ و ۳۷ ساله بوده از طریق مرز آستارا وارد ایران شده‌اند. دو زن چینی که علایم مشکوک به بیماران حامل ویروس کرونا در آن‌ها یافت شده پنج روز قبل از کشورشان وارد جمهوری آذربایجان شده بودند.

براساس این گزارش افراد یادشده با تب و علایم شبه آنفولانزایی به یکی از بیمارستان‌های شهر تبریز مراجعه کرده و در آنجا به بخش ویژه درمان و نگهداری افراد مشکوک به بیماری‌های حاد ویروسی هدایت شده‌اند.

در صورت تأیید قطعی ابتلای این افراد به ویروس #کرونا،‌ این نخستین مورد رسانه‌ای شده از ورود نوع جدید این ویروس خطرناک به داخل ایران محسوب می‌شود. ویروس کرونا که منشأ اصلی شیوع آن هنوز مشخص نیست برای نخستین بار در شهر ووهان و از بازار محصولات دریایی این شهر به دیگر نقاط چین منتقل شده است.

هماهنگی برای بازگشت اتباع ایرانی از ووهان

بسیاری از کشورها تاکنون برای تخلیه اتباع خود از کانون اصلی شیوع و گسترش ویروس کرونا در چین اقدام کرده‌اند. برخی رسانه‌ها پیش‌ازاین اعلام کرده بودند که حدود هفتاد دانشجوی ایرانی منتظر اقدام مقامات کنسولی ایران برای فراهم شدن زمینه خروج از ووهان و بازگشت به ایران هستند.

در همین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به اقدام‌های صورت گرفته برای ایمن‌سازی و تخلیه اتباع ایرانی ساکن در چین گفته است اولویت اصلی خارج کردن ایرانیان از شهر ووهان است و سفارت ایران در چین در حال پیگیری وضعیت ایرانیان ساکن در دیگر مناطق آلوده در این کشور است.

گفتنی است سفارت ایران در چین پیش‌ازاین اعلام کرده بود که هیچ‌یک ایرانیان مقیم چین به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول نگران تبعات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که تحولات مربوط به شیوع گونه‌ای جدید از ویروس کرونا در چین را با دقت و لحظه‌به‌لحظه دنبال می‌کند. جری رایس سخنگوی صندوق بین‌المللی پول روز پنج‌شنبه با اعلام مطلب یادشده تصریح کرد که این نهاد مالی بین‌المللی نگران تبعات منفی ناشی از تداوم یافتن زمان شیوع و گسترش ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی است.

به گفته جری رایس،‌ صندوق بین‌المللی پول با نگرانی تحولات مرتبط با شیوع ویروس کرونا و گسترش آن در جهان را از نزدیک دنبال می‌کند و این در حالی است که نیم‌نگاهی نیز به شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی دارد.

سخنگوی صندوق بین‌المللی پول که در یک نشست خبری سخن می‌گفت چین، محل اصلی گسترش ویروس کرونا را نخستین کشوری معرفی کرد که پیش از دیگران به دلیل بسته و تعطیل شدن موقت بسیاری از بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری و صنعتی با تبعات منفی این پدیده به‌صورت مستقیم دسته و پنجه نرم می‌کند؛ به‌خصوص با توجه به این نکته که شیوع این بیماری با جشن‌های سال نوی چینی هم‌زمان شده است.

جری رایس با هشدار نسبت به‌احتمال دامن‌گیر شدن کل آسیا به تبعات منفی اقتصادی ناشی از گسترش این بیماری تصریح کرد: اگر شبکه‌های توزیع جهانی به‌صورت نظام‌مند تحت تأثیر قرار گیرند و یا بازارهای مالی جهانی با تردیدهای فزاینده روبرو شوند در این صورت تأثیر منفی این پدیده بسیار مهم‌تر از آن چیزی خواهد بود که تصور آن می‌رفت.

سخنگوی صندوق بین‌المللی پول از ارائه گزارشی آماری در خصوص تأثیر منفی گسترش ویروس کرونا در چین و دیگر نقاط جهان خودداری کرد و یادآور شد در زمان مناسب چنین کاری صورت خواهد گرفت.

براساس آخرین اطلاعاتی که دولت چین در اختیار رسانه‌ها قرار داده حدود ۷۷۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده و ۱۷۰ نفر نیز براثر ابتلا به این ویروس جان‌باخته‌اند.

سخنگوی صندوق بین‌المللی پول همچنین یادآوری کرد که شیوع ویروس سارس،‌ نوعی دیگر از ویروس‌های کشنده که پیش‌تر جهان را تحت تأثیر قرار داده بود به دلیل کنترل و مهار نسبتاً سریع نتوانست تأثیر بزرگی بر رشد سالانه اقتصاد جهانی بگذارد.

سارس نوعی بیماری خطرناک تنفسی بود که سال ۲۰۰۲ از کشور چین به دیگر نقاط جهان شیوع پیدا کرد و ظرف یک سال ۷۷۴ نفر را به کشتن داد.

دکمه بازگشت به بالا