اخبار هیدربین‌المللیگزارش

رئیس جمهور عراق: کسانی که به سمت مردم تیراندازی کردند مجرم و قانون‌شکن هستند

به گزارش شانا به نقل از ایسنا؛ برهم صالح، رئیس‌ جمهور عراق در سخنانی تلویزیونی اظهار داشت: آنچه که طی روزهای اخیر در عراق گذشته است، جنایت و فتنه‌ای است که نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد.

او گفت که مسئولان عراقی هیچ‌گونه دستوری مبنی بر تیراندازی به سمت معترضان صادر نکرده‌اند و کسانی که به سمت مردم تیراندازی کردند مجرم و قانون‌شکن هستند. وی تاکید کرد: دولتی که در خدمت مردم نباشد و به درخواست‌هایشان گوش ندهد مشروعیت ندارد. مسئولان خونریزی‌ها در عراق باید محاکمه شوند. جنایتکارانی که با تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی برخورد کردند دشمن مردم عراق هستند.

صالح همچنین از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی بحران اخیر و گفتگوی سازنده در عراق خبر داد و گفت: ما نمی‌خواهیم عراق عرصه‌ای برای حل‌وفصل حساب‌های دیگران باشد. خارجی‌ها حق مداخله در گفتگوی ملی ما را ندارند. ما نمی‌خواهیم عراق در آتش درگیری‌های دیگران بسوزد.

وی خواستار مذاکرات گسترده میان جناح‌های سیاسی در عراق شد و گفت  من خواستار خاتمه درگیری‌ها و انتظار برای نتیجه گفتگوی ملی تمامی جناح‌ها هستم. در پاسخ به درخواست‌ها کمیته‌ای برای ترسیم نقشه راه خروج از بحران و گفتگوی سازنده تشکیل می‌شود. تحقیقاتی درباره دلیل این خشونت‌ها و مکانیزم جدی برای ممانعت از استفاده از زور و حفاظت از حق مردم برای اعتراضات آرام در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: فساد مالی و دولتی امکان پیشرفت را گرفته است مردم ما سال‌ها از فقر سرویس‌دهی بیکاری و نبود بازار کار رنج برده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا