معرفی کتاب؛

فانوس جادویی زمان

در جستجوی زمان از دست رفته، اقیانوس هفت جلدی مارسل پروست است که ممکن است هر کتاب خوانی، به مثابه ی یک ملوان تازه کار، راه خود را در آن گم کند. این اقیانوس معنا و مفهوم، پر از هیولاهای رام‌نشده‌ای است که امواج سرکشی را به سمت دریانورد هدایت می‌کنند و اگر وی فردی […]

دکتر سید محمد تقی حسینی، دکترای روابط بین الملل نویسنده، مترجم و پژوهشگر روابط بین الملل ( سیاست و امنیت). آقای حسینی در کنار تدریس در دانشگاه با چندین رسانه چاپی و الکترونیکی همکاری داشته است. ایشان سابقه کار به عنوان محقق ارشد در برخی موسسه‌ها را نیز در کارنامه خود دارد. از دکتر حسینی در حدود ده سال فعالیت آکادمیک و رسانه‌ای؛ صدها مقاله علمی، یادداشت، تالیف کتاب، ترجمه کتاب، ترجمه مقاله و گفتگوهای علمی نشر شده‌ است.

دکتر سید محمدتقی حسینی، دکترای روابط بین‌الملل نویسنده، مترجم و پژوهشگر روابط بین‌الملل (سیاست و امنیت) آقای حسینی در کنار تدریس در دانشگاه با چندین رسانه چاپی و الکترونیکی همکاری داشته است.

در جستجوی زمان از دست رفته، اقیانوس هفت جلدی مارسل پروست است که ممکن است هر کتاب خوانی، به مثابه ی یک ملوان تازه کار، راه خود را در آن گم کند.

این اقیانوس معنا و مفهوم، پر از هیولاهای رام‌نشده‌ای است که امواج سرکشی را به سمت دریانورد هدایت می‌کنند و اگر وی فردی بی‌تجربه باشد، به جز یک کشتی شکسته و تکه‌پاره‌های معنا از آن چیزی به دست نخواهد آورد. اما داریوش شایگان، ناخدایی است مطمئن که فانوس به دست، مسیر این دریا را می‌گشاید و می‌توان با تکیه بر راهنمایی‌های او، آسان‌تر و دقیق‌تر با پروست آشنا شد.
فانوس جادویی زمان، به قلم داریوش شایگان مرحله به مرحله تلاش می‌کند تا تصویر روشن‌تری از پروست و اثر هفت جلدی‌اش به مخاطب ارائه دهد و در گام نخست و در فصل اول، به زندگی نامه مختصری از وی و آثار ادبی آفریده شده به دست او می‌پردازد. فصل دو و سه، همگام با محتوای رمان در جستجوی زمان از دست رفته، به عناصر مهمی همچون خواب، خاطره، مکان و زمان می‌پردازد.

اما مهم‌ترین بخش کتاب، فصل چهارم آن است؛ در این فصل داستان رمان در جلدهای مختلف به تفصیل شرح داده می‌شود و عناصری که در فصل‌های قبلی معرفی شده بود، در اینجا به صورت جزئی و مفصل زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. بدین ترتیب اهداف رمان و نویسنده تا این فصل مشخص می‌شود و سپس در فصل پنجم، قلم پروست و هنر داستان‌پردازی او مورد بررسی قرار می‌گیرد. نهایتا فصل ششم کتاب فانوس جادویی رمان، به آخرین جلد از رمان پروست که نتیجه‌گیری مجموع هفت جلد و عصاره‌ای از کل داستان کتاب است، می‌پردازد.