اجتماعیاخبار هیدرامنیتبین‌المللیگزارش

رئیس‌جمهوری اوکراین: پرونده سرنگونی هواپیما را به دادگاه بین‌المللی می‌بریم

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ زلنسکی اولین مقام عالی‌رتبه اوکراینی است که به انتشار فایل و متن گفت‌وگوها ضبط شده در صندوق سیاه واکنش نشان داد. او در این مصاحبه گفت، نهادهای امنیتی اوکراین به این اطلاعات دست یافته‌اند.

رئیس جمهوری اوکراین در واکنش به فایل صوتی مکالمات خلبان با برج مراقبت ایران، گفت: «این فایل نشان می‌دهد طرف ایرانی از ابتدا از فرایند ساقط‌‌شدن هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران باخبر بوده است.»

به گزارش «شرق»، رئیس جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون این کشور گفت، اوکراین از ابتدا نسخه ایران از ماجرا را که می‌گفت حادثه نتیجه خطایی فنی بوده، رد کرده بود.

زلنسکی افزود: «می‌دانستیم نمی‌توانسته چنین باشد… می‌دانستیم این هواپیمایی جدید است و با گروهی از بهترین خدمه ما. نمی‌دانستیم دقیقاً چه کسی اما فهمیدیم ایرانی‌ها، تلاش کرده‌اند از راهی غیرقانونی و به این شکل از خود دفاع کنند و این اطلاعات را در فضای رسانه‌ای پیش ببرند که این خطایی فنی بوده است. اما همان موقع شواهدی داشتیم که نشان می‌داد نمی‌توانسته این‌طور باشد.»

زلنسکی همچنین توضیح داد که شب بعد از حادثه، گروهی متشکل از ۴۵ کارشناس اوکراینی به ایران فرستاده شدند اما «در روز اول به هیچ چیز دسترسی نداشتند.»

او همچنین تأکید کرد که کارشناسان اوکراینی به اتاق کنترل ترافیک هوایی یا هیچ‌کدام از اسناد دسترسی نداشته‌اند.

زلنسکی، همچنین اعلام کرد که پیشنهاد ایران برای پرداخت غرامتی ۸۰ هزار دلاری به خانواده قربانیان پرواز ۷۵۲ این کشور را رد کرده است.

او گفت: «آن‌ها بلافاصله پیشنهاد پرداخت ۸۰ هزار دلار به هر یک از خانواده‌های قربانیان را دادند، اما ما با این پیشنهاد موافقت نکردیم. به نظر من این غرامت کافی نیست. وقتی بیوه یکی از کشته‌شدگان می‌گوید که همسرش نان‌آور خانواده بوده و اکنون باوجوداینکه شغلی ندارد، باید فرزندش را به دانشگاه بفرستد، ۸۰ هزار دلار برای او کافی نیست. اگرچه زندگی انسان با هیچ‌رقم پولی قابل‌مقایسه نیست، اما ما به دنبال پرداخت هزینه‌های بیشتری از سوی ایران خواهیم بود.»

رئیس‌جمهور اوکراین تأکید کرد که جبران خسارت این حادثه به شکل‌های گوناگون انجام خواهد شد. او با اشاره به اینکه دولت اوکراین نیز آماده است تا به خانواده هرکدام از قربانیان مبلغ هشت هزار دلار پرداخت کند، گفت: «بخش دیگری از غرامت نیز از سوی شرکت بیمه هواپیمایی بین‌المللی اوکراین پرداخت می‌شود. بااین‌حال وضعیت پیچیده است و برای شرکت‌های بیمه، کار با طرف ایرانی به دلیل تحریم‌های این کشور آسان نیست.»

ایران پس از رسانه‌ای کردن فایل گفت‌وگوهای خلبان هواپیمای اوکراینی با برج مراقبت فرودگاه واکنش نشان داد و اعلام کرد: «دیگر هیچ سندی به تیم اوکراینی نمی‌دهیم.»

شامگاه یک‌شنبه تلویزیون دولتی اوکراین یک فایل صوتی مربوط به یکی از پروازهای نزدیک به هواپیمای اوکراینی سرنگون‌شده در نزدیکی تهران منتشر کرد که این امر با واکنش منفی ایران مواجه شده است.

ایران بلافاصله ضمن تأیید این فایل صوتی، تیم مشترک اوکراینی را به درز آن به رسانه‌ها متهم کرد.

حسن رضایی‌فر، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر گفته است: «این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفت.»

رضایی‌فر با ابراز تعجب از انتشار این فایل، گفت: «این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آن‌ها ارائه ندهیم.»

او همچنین گفت: «در حال حاضر تیم اوکراینی کشور را ترک کرده است.»

 

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین در مسیر تهران – کی‌یف، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی تنها چند دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ابتدا تلاش کردند تا ساقط کردن هواپیما توسط سپاه را مخفی کنند اما بعد تصمیم خود را عوض کرده و ستاد کل نیروهای مسلح پس از سه روز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این هواپیما «با خطای انسانی» و توسط موشک سپاه سرنگون شده است.

دکمه بازگشت به بالا