اخبار هیدر

طرح پنتاگون برای اعزام ۱۰ هزار نیرو تازه به خاورمیانه

ایران اینترنشنال: پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، قرار است که طرح اعزام ۱۰ هزار نیرو تازه به خاورمیانه را در اختیار کاخ سفید قرار دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه چهارشنبه اول خرداد، در گزارشی به نقل از دو مقام آمریکایی، که نخواسته‌اند نامشان فاش شود؛ نوشت این طرح قرار است که روز پنجشنبه برای تصمیم‌گیری در اختیار مقام‌های کاخ سفید قرار گیرد. هدف از این طرح، تلاش برای جلوگیری از «خطر بالقوه ایران» عنوان شده است.

آسوشیتدپرس به نقل از منابع خود نوشته است که این طرح هنوز نهایی و قطعی نشده است و مشخص نیست که آیا کاخ سفید با اعزام تمامی این نیروها، یا تنها بخشی از آن‌ها، موافقت می‌کند. همچنین هنوز روشن نیست که آیا در جلسه صبح پنجشنبه در این باره تصمیم‌ می‌گیرند یا به بعد موکول خواهد شد.

خبرگزاری رویترز نیز شامگاه چهارشنبه در گزارش مشابه‌‌ای، به نقل از دو مقام آمریکایی، از بررسی اعزام پنج هزار نیروی نظامی به خاورمیانه خبر داد.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که این طرح علاوه بر اعزام چند هزار «نیروی دفاعی»، شامل اعزام کشتی و تقویت سامانه دفاع موشکی «پاتریوت»، در راستای نظارت بیشتر بر ایران می‌شود.

روز سه‌شنبه پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده، پس از جلسه‌ با نمایندگان کنگره آمریکا در پشت درهای بسته، در میان خبرنگاران حاضر شد. او که در کنار مایک پمپئو، وزیر خارجه  ایالات متحده، ایستاده بود و صحبت می‌کرد گفت اقداماتی که آمریکا در منطقه در قبال ایران انجام داده است؛ صرفا در راستای «بازدارندگی» است.

شاناهان در گفته‌های روز سه‌شنبه خودش تاکید کرد که واشنگتن در وضعیت آغاز جنگ با ایران قرار ندارد. او گفت در این مرحله، تمرکز اصلی ما بر روی این موضوع است که جلوی «محاسبات اشتباه» ایران گرفته شود. سرپرست وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد که «ما نمی‌خوایم مسئله ابعاد گسترده‌‌ای پیدا کند.»

هرچند اعزام نیروهای تازه به خاورمیانه، آشکارا با سیاست پیشین دولت ترامپ در خروج نیروها از سوریه و افغانستان در تعارض است؛ اما او پیشتر گفته بود اگر لازم باشد نیروهای بسیار بیشتری از آن چه در گزارش نیویورک‌تایمز به آن اشاره شده بود به منطقه اعزام خواهد شد. روزنامه نیویورک‌تایمز روز دوشنبه ۲۳ اردی‌بهشت در گزارشی از طرح اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به منطقه خبر داده بود. ترامپ این گزارش را جعلی و ساختگی خوانده بود.

دکمه بازگشت به بالا