اخبار هیدرافغانستاناقتصادیزنانگزارش

شرکت‌های هوایی افغانستان در خطر سقوط

شکوفه حیدری ۲۳ ساله و یکی از مهمانداران شرکت هوایی کام‌‌ایر است. وی به خبرگزاری رویترز گفته است، قبل از شیوع کرونا شش روز در هفته در سراسر افغانستان و بیرون از کشور به شهرهای استانبول، اسلام‌آباد و دهلی پرواز می‌کرد؛ اما حالا به علت شیوع کرونا به سختی پرواز می‌کند و این کار باعث خشمگینی همکارانش شده ‌است.

حیدری می‌گوید که مسئولان شرکت هوایی کام‌ایر هشدار داده‌اند‌ که ممکن است همه آن‌ها از کار برکنار شوند.

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ حیدری اظهار کرد، کار کردن به عنوان مهماندار هواپیما شغل‌ رویایی‌اش بوده که در سن ۲۰ سالگی آن را به دست آورده است. وی می‌گوید، این یک فرصت مهم برای تغییر زندگی زنان جوان و بلندهمت است. وی می‌افزاید: مهمانداری در هواپیما «یک کار پر از هیجان و دنیای ماجراجویی است.»

در همین حال، الهه نوابی ۲۵ ساله و یکی از مهمانداران شرکت هوایی آریانا به خبرگزاری رویترز گفته است، مهمانداران هواپیما فقط می‌توانند صبر کنند و امیدوار باشند.

نوابی اضافه کرد: «برای کسی مثل من که فقط در زمینه حمل‌ونقل هوایی تجربه کرده است، شانس دیگری برای اشتغال وجود ندارد. این بهترین فرصت شغلی برای زنان است.»

از سوی دیگر، سلیمان عمر یکی از مسئولان شرکت هوایی کام‌ایر می‌گوید: «معیار ما آموزش و استعداد کارکنان ما است نه جنسیت. کام‌ایر همیشه سعی کرده است که تعداد بیشتری از کارمندان زن را استخدام کند.»

خبرگزاری رویترز نوشت، شرکت‌های هوانوردی در افغانستان از استخدام زنان در پست‌های مختلف استقبال کرده‌اند. حدود ۳۰ درصد از جملۀ ۵۸۰ کارمند شرکت هوانوردی آریانا زنان هستند در حالی که شرکت کام‌ایر ۱۰۶ زن را استخدام کرده که ۴۶ تن آن‌ها مهماندار، پیلوت و یا در رده مدیران این شرکت هستند.

از سوی دیگر، مسئولان شرکت‌های هوایی افغانستان اعلام کرده‌اند، با شیوع ویروس کرونا این شرکت‌ها در معرض سقوط قرار گرفته‌اند.

سلیمان عمر یکی از مسئولان شرکت هوایی کام‌ایر به خبرگزاری رویترز گفته ‌است، با شیوع کرونا این شرکت میلیون‌ها دالر ضرر کرده ‌است و این شرکت از ۸۰ درصد کارمندانش خواسته که بدون معاش در خانه بمانند. عمر اضافه کرد: «ما با تهدید بسیار جدی سقوط روبرو هستیم.»

در همین حال، مسئولان شرکت هوایی آریانا نیز اعلام کرده است که به علت همه‌گیری ویروس کرونا، این شرکت میلیون‌ها دالر ضرر کرده ‌است.

مسئولان شرکت‌های هوایی افغانستان برای برون‌رفت از بحران اقتصادی از دولت درخواست کمک کرده‌اند.

محمد هدایت، مشاور مطبوعاتی معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید، ریاست جمهوری این درخواست را دریافت کرده است؛ اما تاکنون تصمیمی در کابینه اتخاذ نشده است.

گفتنی است که شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن، تأثیر مستقیم به بازار کار و چرخه‌های اقتصادی بیشتر کشورهای جهان گذاشته و هزاران نفر در کشورهای مختلف بیکار شده‌اند.

حالا کارمندان شرکت‌های هوایی افغانستان نیز نگرانی از دست دادن شغل‌هایشان هستند، شغلی که آن‌ها با تلاش‌های زیاد به دست آورده و نمی‌خواهند آن را از دست دهند.

دکمه بازگشت به بالا