اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاب سردبیربین‌المللی

فارین پالیسی: طالبان به «تجارت گروگان‌گیری» روی آورده است

مجله‌ فارین پالیسی با اشاره به بازداشت چند شهروند خارجی به‌شمول شهروندان آمریکایی در افغانستان توسط طالبان، می‌گوید که این گروه به «تجارت گروگان‌گیری» روی آورده‌ است.

به گزارش شانا به نقل از شعار سال؛ مجله‌ فارین پالیسی با اشاره به بازداشت چند شهروند خارجی به‌شمول شهروندان آمریکایی در افغانستان توسط طالبان، می‌گوید که این گروه به «تجارت گروگان‌گیری» روی آورده‌ است.

این مجله روز گذشته در گزارشی تعداد شهروندان خارجی بازداشت‌شده در افغانستان را بیش از ۱۰ تن گفته و افزوده است که در اوج نگرانی‌های دیپلماسی، شهروندان یک کشور توسط کشور‌هایی که با آمریکا متخاصم هستند، بازداشت و برای سود معامله می‌شوند.

به گفته‌ فارین پالیسی این کار می‌تواند نشانه‌ای باشد که طالبان قصد دارند افغانستان را از شر هرگونه حضور غربی‌ها رها کنند، چون آنان ارزش‌های افراطی خود از جمله منع آموزش دختران را بر مردم «تحمیل» می‌کنند.

فارین پالیسی به نقل از برخی منابع امنیتی خود گفته است که این اقدام طالبان برای تحت فشار قرار دادن دولت جو بایدن برای آزادسازی میلیارد‌ها دلار ذخایر خارجی است یا اینکه در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از خارجی‌ها به‌عنوان «وثیقه» برای مبادله با زندانیان‌شان هستند، همان‌طور که قبلا نیز چندین بار این کار را کرده بودند.

از سوی دیگر میرویس ناب، معاون پیشین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان به این مجله گفته است: «هدف اصلی طالبان از ربودن و بازداشت غیرنظامیان غربی این است که دولت‌ها را وادار کنند تا به جای تکیه بر سازمان‌های غیردولتی، ارتباط مستقیم با رژیم طالبان برقرار کنند».

همچنین رفیع فاضل، معاون پیشین شورای امنیت ملی افغانستان نیز گفته است که از آن‌جایی که طالبان به‌رسمیت شناخته نمی‌شود، این موج جدید بازداشت‌ها واکنشی به انزوای دیپلماتیک برای ایجاد فشار بر غرب است.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به فارین پالیسی تأیید کرده است: «ممکن چند شهروند آمریکایی که به دلایل مختلف در افغانستان گیرمانده‌اند توسط طالبان بازداشت شده باشند».

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین خطر آدم‌ربایی با خشونت علیه شهروندان خود در افغانستان را بالا ارزیابی کرده است.

در حال حاضر اداره امور خارجه بریتانیا بازداشت سه شهروند بریتانیا را تأیید کرده و وزارت خارجه لهستان نیز اسارت یک شهروندش در افغانستان را پذیرفته است.

دکمه بازگشت به بالا