اخبار هیدراسلایدبین‌المللیگزارش

سفر نخست وزیر سوریه به تهران: ایران از دمشق برای فشار بر آمریکا استفاده می‌کند؟

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ سفر این هیئت عالی‌رتبه سوریه به تهران اگرچه در طول هشت سال جنگ داخلی در این کشور پدیده عجیبی به شمار نمی‌رود اما، تقارن آن با اوج‌گیری تنش میان ایران و ایالات متحده پس از قتل برنامه‌ریزی‌شده قاسم سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در عراق، توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. خبرگزاری تسنیم (نزدیک به سپاه پاسداران) به نقل از «منابع آگاه» نوشته است: «در این مذاکرات تازه‌ترین تحولات منطقه از جمله عملیات تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همراهانش و واکنش ایران به این عملیات گفتگو خواهد شد.»

به گزارش رسانه‌های ایران آقای خمیس در جریان دیدار با اسحاق جهانگیری گفت: «سوریه بر حق جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خود و مقابله با تهاجمات و تجاوزات دشمنان تأکید دارد و ما همبستگی خود را با برادران خود در جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم.»

درحالی‌که دولت مستقر دمشق در هشت سال گذشته و با اتکا به کمک‌های نظامی و اقتصادی تهران و مسکو توانست مخالفان پرشمارش را در یک جنگ خونین به میزان گسترده‌ای سرکوب کند، جمهوری اسلامی ایران روزهای به‌شدت سختی را پشت‌سر می‌گذارد: فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ایالات متحده، وارد شدن به فضای جنگی با نیروهای آمریکایی در عراق و «لاپوشانی» ماجرای سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ اوکراینی، حاکمان ایران را در یکی از بحرانی‌ترین شرایط حیات سیاسی خود قرار داده است. مشخص نیست در این شرایط دشوار، آیا هسته سخت حاکمیت ایران هنوز می‌خواهد با همکاری شرکای منطقه‌ای‌اش پروژه «اخراج نظامیان آمریکایی» از منطقه را پیش برد یا خیر؟ این در حالی است که در ماه‌های اخیر و هم‌زمان با افزایش نقش دوجانبه آنکارا-مسکو در سوریه و در روزهای اخیر لیبی، گمانه کاهش حضور ایران دربازی‌های منطقه‌ای و به‌ویژه سوریه مطرح شده بود.

از سوی دیگر سفر هیئت عالی‌رتبه دولت سوریه به تهران را می‌توان در چارچوب تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از رسیدن به وضعیت انفجاری در منطقه دید، آن‌هم تنها یک روز پس از سفر امیر قطر به ایران. تهران در سال‌های نخستین آغاز جنگ داخلی سوریه و پیش از بالاگرفتن اختلاف میان این کشور و عربستان سعودی، قطر را همراه با آنکارا و ریاض، یکی از منابع تأمین‌کننده مخالفان مسلح عمدتاً اسلام‌گرای دولت بشار اسد توصیف می‌کرد.

تلاش ایران برای گسترش و تثبیت هژمونی (رهبری) خود در خاورمیانه و از طریق عراق و سوریه، باوجود «پیروزی‌های بزرگ»، دشمنان بزرگی را هم برای جمهوری اسلامی در منطقه تراشیده است. این‌که حاکمان ایران تا چه اندازه می‌توانند تهدیدهای موجود را پشت سر گذاشته یا به فرصت تبدیل کنند، پرسشی است که زمان به آن پاسخ خواهد داد. در همین حال رسانه‌های ترک‌زبان از امضای ۱۱ سند همکاری اقتصادی میان ایران و سوریه برای بازسازی این کشور جنگ‌زده در جریان سفر روز دوشنبه عماد خمیس به تهران خبر داده‌اند؛ در دوره‌ای که حاکمان ایران تلاش می‌کند تا از هر فرصتی برای شکستن حصر تحریم‌های همه‌جانبه ایالات متحده آمریکا استفاده کنند.

دکمه بازگشت به بالا