اخبار هیدرامنیتگزارشگفتگو

سخنرانی رئیس جمهور اوکراین در نشست امنیتی مونیخ

ولادیمیر زلینسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه در نشست امنیتی مونیخ گفت: قبل از اینکه حمله احتمالی روسیه بر اوکراین اتفاق بیفتد، تحریم‌ها برآن کشور، همگانی شود.

او در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره شیوه وضع تحریم‌های غرب – که پس از حمله احتمالی روسیه، فهرست و ترتیب خواهد شد – مخالفت کرد. او تاکید کرد که فهرست تحریم‌ها را از همین حالا همگانی کنید تا در صورت شروع جنگ، روسیه بداند که چه چیزهایی بر سر آن‌ها می‌آید و ما هم بدانیم که آن چیست!
رئیس جمهوری اوکراین تصریح کرد و گفت ما به تحریم‌های شما پس از بمب‌باران و آتش گرفتن کشورمان، پس از آنکه دیگر مرزی نداشته باشیم و اقتصادی وجود نداشته باشد، ضرورت نداریم، چرا ضرورت داشته باشیم؟
ما چندی پیش با رهبران برخی از کشورها درباره نحوه وضع تحریم‌ها صحبت‌هایی داشتیم و دیدگاه من درباره اجرای تحریم‌ها متفاوت بود. دیگر اینکه در صورت حمله بر ما، این تحریم‌ها چطور بر روسیه تاثیر خواهد گذاشت.
زلینسکی در پاسخ به این پرسش که چه باید شود، گفت: چیزهایی زیادی است که باید انجام شود و در صورت ضرورت برایتان فهرستی را فراهم می‌کنیم و مهم‌ترین این‌ تحریم‌ها فشاری است که باید اکنون وارد شود.
رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد و گفت شما حتی نمی‌توانید تحریم‌ها را فاش کنید که پس از حمله بر سر روس‌ها چه خواهد آمد، بنابراین من شک می‌کنم پس از آنکه بالای ما شلیک شود، شما تحریمی را بر روس‌ها وضع کنید.
کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی برگزار شده است که درگیری بین روس‌ها و اوکراینی‌ها پیش آمده، تنش‌ها تشدید شده، تهدیدها به اوج خود رسیده و تلاش‌های دپلوماتیک نیز به بن‌بست رسیده است.
روس‌ها از یک سال بدین‌سو نیروهای نظامی خود را در مرزهای اوکراین استحکام بخشیده است و ده‌ها هزار نیرو، تجهیزات و توپ‌خانه‌ها را به نزدیکی اوکراین فرستاده است. مقامات آمریکایی نیز چندی قبل گفته بود که جرقه حمله نظامی روس‌ها بر اوکراین زده شده و تهاجم قریب‌الوقوع است.
آقای زلینسکی در پاسخ به این پرسش که روس‌ها با ساختن یک بهانه جعلی بر اوکراین حمله خواهند کرد، گفت: هرگونه تحریک و فتنه‌انگیری بسیار خطر‌آفرین خواهد بود.
در ادامه آقای رئیس جمهور تأکید کرد که سوال بسیار پیچیده این است که در «کرمیه»، در قلمرو اشغالی موقتی به تعداد ۳۰ تا ۳۵۰۰۰ نیرو است؛ اما در رسانه‌ها چیز دیگری است؛ بنابراین من فکر می‌کنم تحریک‌ها در واقع بسیار خطر‌آفرین است. تحریک باعث می‌شود یکی بر دیگری حمله کند و دیگری چیزی نتواند و به این جهت است که من می‌گویم فتنه‌انگیری خطرآفرین است.
زلینسکی افزود شرکای ما و کسانی که با ما مرزهای مشترک دارند تاریخ اتحاد جماهیر شوروی را می‌دانند و آن‌ها نیز می‌فهمند که ما با چه خطراتی مواجه هستیم. کشورهایی مانند پولند، دولت‌های بالتیک، لتوانیا، استونیا و … می‌فهمند که در صورت حمله چه اتفاقی خواهد افتاد و لذا بسیار ضرور است که محتاط باشیم.
رئیس جمهور زلینسکی وضاحت داد که تلفات بین روس‌ها و اوکراینی‌ها در ۲۰۱۴ بسیار مشخص و محدود بود؛ اما افزود که تنش‌های کنونی مهیب است و برای ملت و مردم ما مصیبت بزرگی است و برای روسیه نیز یک مصیبت است؛ زیرا اوکراین و روسیه مناسبات خوبی در گذشته داشتند و اکنون نیز در حال از بین رفتن این مراودات هستیم.
او از اعضای پیمان ناتو خواست تا زمان را مشخص کند که چه وقت این کشور می‌تواند شامل پیمان نظامی ناتو شود. اوکراین تضمین امنیتی می‌خواهد، ما مردمان هوشیاری هستیم و کوتاه‌فکر نیستیم، ما خطرات زیادی را برای نزدیکی با ناتو تحمل می‌کنیم؛ ولی متاسفانه اجماعی در بین اعضای ناتو برای پیوستن اوکراین در این پیمان وجود ندارد و همه به ما می‌گویند که فاصله بین پیمان ناتو و اوکراین وجود دارد، ضرورت است آن را طی کنید. اکنون برای ما بگویید چه مدت زمانی دربر خواهد گرفت تا این فاصله طی شود؟
زلینسکی در اول کنفرانس مونیخ این سوال را مطرح کرد که چرا به اوکراین اجازه ندادید تا به ناتو بپیوندد؟ برای ما همواره گفته می‌شد که دروازها باز است؛ اما خارجی‌ها اجازه ندارند.
ولادیمیر زلینسکی گفت مسکو حمایت‌های ناتو از اوکراین را در عرصه تسلیحات، آموزش و در بخش‌هایی که تهدید برای اوکراین است را می‌بیند و به همین لحاظ آقای پوتین خواهان توافقات کتبی برای جلوگیری از گسترش ناتو در مرزهای شرقی روسیه شده بود و در ضمن گفته بود که غرب به تضمین‌های شفاهی قبلی خود عمل نکرده است.
زلینسکی در پاسخ این پرسش که اطلاعات استخبارات آمریکا باعث انصراف پوتین از حمله در اوکراین شد، گفت: من از هردو منابع کشفی و استخباراتی قدردانی می‌کنم؛ اما منابع کشفی خودم قابل‌اعتماد است. من به منابع کشفی اوکراین باور دارم و آن‌ها می‌دانند که در مرزهای ما چه می‌گذرد. ما منابع اطلاعاتی مختلفی داریم و خطرات را براساس اطلاعات ردیابی می‌کنیم و این معلومات برای ما قابل استفاده است. او ادامه داد که ما در توهم زندگی نمی‌کنیم و درک می‌کنیم که فردا چه اتفاق می‌افتد و این‌طور نیست که خود را در تابوت انداخته باشیم و انتظار نیروهای خارجی را بکشیم، این چیزی نیست که ما به آن آمادگی گرفته باشیم.
رئیس جمهور اوکراین از همکاران بین‌المللی خواست تا اوکراین را با سرمایه‌گذاری تقویت کنند، به ارتش و اقتصاد آن کمک کنند.
او گفت: کاروبارتان را در اوکراین بیاورید و شروع کنید. او گفت: ما وحشت‌زده نیستیم و می‌خواهیم زندگی کنیم، این سرزمین ماست و تنها چیزی که ما می‌خواهیم صلح و آوردن دوباره آن به کشورمان است.
زلینسکی در پایان توضیح داد که حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ به این دلیل است تا نشان دهد که اوکراین در این نشست صدای خود را دارد. او افزود: از آنجایی که من رئیس جمهور کشورم هستم و این برای دوستان و همکاران ما نیز مهم است تا به هر تصمیمی که در غیاب ما گرفته می‌شود، موافقت نکنیم و لازم به ذکر است که ما سراسیمه نیستیم، تحریک‌ها را زیرنظر داریم و به هر تحریکی پاسخ نمی‌دهیم.

مترجم: امیرمحمد احساس

دکمه بازگشت به بالا