اخبار هیدرافغانستانگزارش

زخمی شدن ۱۹۳ تن به شمول کودکان طی یک ماه گذشته در غزنی

طی یک ماه سپری‌شده در سراسر ولایت غزنی حدود ۶۹ مورد رویدادهای امنیتی شامل عملیات‌های زمینی، هوایی و کماندویی توسط نیروهای امنیتی افغانستان و حمایت قاطع، درگیری‌های مسلحانه و سه مورد حملات موتربمب در مرکز و ولسوالی آب بند، ۷ مورد انفجار ماین‌های کنار جاده و یک مورد ترور توسط طالبان به وقوع پیوسته است.

در یک ماه گذشته همچنین در حملات مستقیم طالبان شامل انفجار موتربمب در قریه شامیر، انفجار ماین جاسازی‌شده بر یک موتر دینای غیرنظامیان در قریه «چهار برجه» ولسوالی خواجه عمری، انفجار ماین جاسازی‌شده بر یک موتر کرولای غیرنظامیان در «دشت پیرکه» ولسوالی خوگیانی، انفجار ماین جاسازی‌شده در گلدان شاهراه کابل – قندهار در ساحه شرکت نمک شهر غزنی، اصابت هاوان طالبان بر یک منزل مسکونی در ساحه نوآباد مرکز غزنی و حمله مسلحانه طالبان با استفاده از تفنگچه بدون‌ صدا بر معلم عبدالرازق (یکی از متنفذین قومی)، ۱۹ تن از غیرنظامیان شهید و ۱۹۳ تن دیگر آنان که اکثر آنان را کودکان تشکیل می‌دهد زخمی شده‌اند.

در ۶۹ مورد رویدادهای یادشده به شمول ۷ فرمانده و سرگروه ۱۵۷ طالب مسلح کشته و ۴۸ تن دیگر زخمی شده‌اند. در این رویدادها ۱۶ تن از منسوبان امنیتی به شمول فرمانده لوای سوم اردوی ملی و سرپرست فرماندهی پلیس ولسوالی خوگیانی شهید و ۴۷ تن دیگر از منسوبین امنیتی زخمی شده‌اند.

نیروهای امنیتی در یک ماه اخیر موفق به بازداشت ۱۷ تن از افرادی شده‌اند که برای ترور بزرگان قومی، منسوبین امنیتی و کارکنان غیرنظامی ادارات دولتی با استفاده از تفنگچه‌های بی‌صدا، جاسازی ماین‌های مغناطیسی در موترها و کنار جاده‌ها توظیف شده بودند.

همچنین نیروهای امنیتی در یک ماه گذشته با انجام حملات موفق بر تجمعات طالبان در نقاط مختلف، ضمن اینکه حداکثر پلان‌های حملاتی طالبان را خنثی کرده‌اند با از بین بردن دو موتربمب و سه انتحارکننده در مناطق لیلیزی ولسوالی قره‌باغ و مزار ولسوالی گیرو، کشف و خنثی‌کردن یک موترسایکل مملو از مواد انفجاری در شهر و ۵۰ حلقه ماین در مربوطات شهر و مسیر شاهراه شماره یک و راه‌های مواصلاتی برخی ولسوالی‌ها از ده‌ها مورد فجایع انسانی در مرکز و ولسوالی‌های غزنی جلوگیری کرده‌اند.

از سویی هم ضمن تداوم تلاش‌های جدی ارگان‌های امنیتی برای تأمین امنیت در سراسر غزنی، مطابق پلان روند افراز بیزها و پُسته‌ها در مربوطات ولسوالی ده‌یک، شاهراه شماره یک کابل ـ قندهار و راه مواصلاتی غزنی ـ خواجه عمری جریان دارد و در ماه اخیر ۸ بیز و پُسته در نقاط یادشده افراز شده است.

  • احمدزی سلطانی، خبرگزاری شانا، غزنی

دکمه بازگشت به بالا