اخبار هیدراسلایدتحلیلترجمهگزارش

رئیس جمهور اوکراین: ما در دفاع از اوکراین تنها هستیم!

پیمان ناتو برای اولین بار با فعال کردن نیروهای واکنش‌سریع خود، آن را اقدامی در پاسخ به پیشروی روسیه در کی‌یف (پایتخت اوکراین) عنوان کرد.

مترجم: امیرمحمد احساس، فعال حقوق بشر
مترجم: امیرمحمد احساس، فعال حقوق بشر

به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» ناتو برای نخستین‌بار نیروی واکنش‌سریع خود را فعال کرده است. این حرکت دفاعی را در پاسخ به پیشروی نیروهای روسی در کی‌یف دانسته‌اند.

جنرال تود ولترس، فرمانده هماهنگی ناتو خبر داده است که نیروی واکنش چندملیتی متشکل از زمینی، هوایی، دریایی و نیروهای عملیات ویژه را از متحدین خود تشکیل داده‌ایم، آن‌ها در حمایت از متحدین ناتو به‌سرعت اعزام می‌شوند.

یرویی از ایالات متحده و ناتو در جنگ اوکراین برود. جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا نیز گفته بود که نیروهای ما در بخش‌های شرقی اروپا برای تقویت کشورهای ناتو که نگران اقدامات تجاوز‌گرایانه روسیه هستند، اعزام شده‌اند، آن‌ها هرگز در اوکراین جنگ نخواهند کرد.

ولترس در توضیح این موضوع گفت: این اقدام تاریخی را برای نخستین‌بار متحدین برای دفاع و بازدارندگی در این سطح آمادگی گرفته‌اند، این نیروها بسیار انعطاف‌پذیر و  نمادی از نیروهای دفاعی مورداعتماد هستند که در جاهای مختلف می‌شود آن‌ها را ماموریت داد و از ظرفیت و چابکی آن‌ها بهترین استفاده کرد.

فرمانده هماهنگی ناتو تصریح کرده است که اقدامات بازدارندگی ما برای احتیاط و افزایش سرعت، توانایی و پاسخگویی است تا بتوانیم از یک بیلیون شهروندی که برایشان قول محافظت داده‌ایم، حفاظت کنیم.

 نیروها هنوز اعزام نشده‌اند و تاکنون در حال آماده‌باش هستند، هنوز مشخص نیست که قطعه واکنش به چه تعداد خواهد بود، تصمیم فعال شدن این نیروها، صبح روز جمعه پس از تماس توسط رهبران ناتو، گرفته شد. جو بایدن نیز گفته است که پیمان ناتو، متحدانه در برابر تهدیدهای روسیه بر امنیت و صلح بین‌المللی، ایستاده است.

در بیانیه آمده است که امروز با شرکای نزدیک‌مان یکجا هستیم؛ سویدن، فنلاند و اتحادیه اروپا. در ادامه نوشته است که ولادیمیر پوتین به هدف تقسیم غرب ناکام شد، ناتو متحد است و چنانچه در گذشته بوده است و دروازه‌هایش را به روی آن کشورهای اتحادیه اروپا که ارزش‌های ما را همگانی می‌کنند، باز نگهداشته است. آن کشورها می‌توانند یک روز به اتحاد ما بپیوندند.

ستولتنبرگ، دبیر کُل ناتو، روز جمعه گفت: اکنون زمانی است که پیمان ناتو فشار بیش‌تر بر کرملین وارد کند تا حمله نظامی را در اوکراین پایان دهد. ما باید بیش‌تر آماده باشیم و کار کنیم، حتی اگر لازم باشد تاوان هم بپردازیم، ما در بین این کشاکش هستیم و باید آن را جدی بگیریم و برای نخستین‌بار نیروی واکنش را اعزام می‌کنیم. ستولتنبرگ، شمار نیروهای واکنش را ۴۰۰۰۰ گفت؛ اما درباره اینکه چه تعداد فعال خواهد شد، وضاحت نداد.

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز جمعه  با نشر پیامی از حمایت‌های ناتو تشکر کرد و اما خواهان حمایت‌های بیش‌تر شد. او واقعیت‌هایی را توضیح داد و گفت اوکرین در دفاع از خود تنها گذاشته شده است.

آقای زلنسکی تاکید کرد که در دفاع از اوکراین تنها هستم و این سوال را مطرح کرد که آیا کسی هست که ما را در دفاع  از اوکراین  یاری رساند؟

زلنسکی گفت: صادقانه بگویم من کسی را نمی‌بینم. پرسش دیگر او این است، چه کسی آماده است تضمین پیوستن اوکراین را به ناتو بدهد؟ پاسخ این سوال را خودش داده است، حقیقتاً همه ترسیده‌اند.

در همین حال، کاخ سفید گفته است که جو بایدن روز جمعه با زلنسکی تماس تلفنی داشته است. بیانیه جو بایدن نشان می‌دهد که حمایت‌های اقتصادی، کمک‌های بشردوستانه و حمایت‌های امنیتی آماده شده است.

بیانیه پنتاگون نیز تاکید کرده است که حمایت‌های بیش‌تر نظامی ایالات متحده از اوکراین آماده می‌شود و اکنون تلاش داریم که چطور این کمک‌ها فرستاده شود.

دکمه بازگشت به بالا