اخبار هیدرافغانستانانتخاباتصلحگزارش

نگرانی تعدادی از سران احزاب و مقامات پیشین از شرایط سیاسی کشور

به گزارش شانا به نقل از شفقنا افغانستان؛ رهبران و اعضای برجسته برخی احزاب و جریان‌های سیاسی، کمیته‌‌ای را تشکیل داده‌اند تا روی میکانیسم تشکیل یک ساختار برای تامین صلح و جلوگیری از بحران پساانتخابات کار کند. آنان از سایر طرف‌ها خواستند تا در تهیه و تطبیق این طرح سهیم شوند.

محمدیونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری، دیروز (چهارشنبه،۳ میزان) طی نشستی که در کابل برگزار شده بود، تاکید کرد که اگر در انتخابات پیشرو میزان مشارکت مردم در حد مشروع نباشد و انتخابات به گونه شفاف برگزار نشود؛ افغانستان به بحران خواهد رفت.

وی علت بی‌طرفی و کناره‌گیری جمعی از سیاسیون را عدم سهیم شدن در بحران انتخابات عنوان کرد؛ اما نگفت که اگر تیم انتخاباتی محمدحنیف اتمر فرونمی‌پاشید آیا بازهم حاضر بود با اعلام انصراف از حضور در آن تیم، موضوع کنونی را اتخاذ کند یا خیر!

از سویی هم، حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین گفت که قتل‌عام و جنگ کنونی کشور تحمیلی بوده و وظیفه همه است تا برای پایان جنگ گام بردارند.

در این میان، عطامحمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی می‌گوید که در نبود صلح برگزاری انتخابات سوال‌برانگیز بوده و باید روی میکانیسم رسیدن به صلح کار صورت گیرد.

گفتنی است که وی از اعضای برجسته تیم انتخاباتی به رهبری محمدحنیف اتمر بود؛ اما اکنون پس از فروپاشی این تیم به هواداران خود گفته است که خودشان می‌توانند در پیوستن به تیم‌های انتخاباتی تصمیم بگیرند. جمع زیادی از هواداران و نزدیکان وی در ولایت بلخ از تیم دولت‌ساز به رهبری محمد اشرف غنی، اعلام حمایت کردند.

این در حالی ا‌ست که انتخابات ریاست جمهوری طبق برنامه‌ریزی کمیسون مستقل انتخابات، به روز شنبه هفته آینده (ششم میزان) برگزار خواهد شد و حکومت افغانستان حدود سه هفته قبل تلاش‌های صلح با طالبان را تا پس از برگزاری انتخابات متوقف کرد.

دکمه بازگشت به بالا