اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

کمیسیون حقوق بشر: در شش ماه گذشته روزانه ۱۶ غیرنظامی قربانی شده است

کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارش تازه خود گفته است که تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به سال2019، یازده درصد کاهش یافته است و در این مدت دو هزار و 957تن از غیرنظامیان کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ این کمیسیون، امروز (سه‌شنبه ۲۴سرطان) یافته‌های خود را درباره تلفات غیرنظامیان طی یک گزارش منتشر کرد. در این گزارش آمده است که طی شش ماه ۸۸۰رویداد مختلف امنیتی صورت گرفته که براثر آن دو هزار و ۹۵۷تن از غیرنظامیان کشته و زخمی شده‌اند.

بر بنیاد این گزارش، در شش ماه یک هزار و ۲۱۳تن جان باخته و یک هزار و ۷۴۴تن دیگر زخمی شده‌اند.

ارقام یادشده نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال۲۰۲۰، نسبت به شش ماه اول سال۲۰۱۹ میلادی ۱۱درصد کاهش یافته است.

در گزارش این کمیسیون آمده است: «در شش ماه نخست سال۲۰۱۹ میلادی سه هزار و ‌۳۳۸تن از افراد ملکی از سوی طرفینِ جنگ قربانی شده بودند که شامل ۹۷۹تن کشته و دو هزار و ‌۳۵۹تن زخمی بودند. این ارقام نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال۲۰۲۰ میلادی، به‌گونهٔ میانگین هر روز ۱۶تن از افراد ملکی قربانی شده‌اند.»

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر درباره تلفات کودکان نشان می‌دهد که در نیمهٔ نخست سال۲۰۲۰، نسبت به شش ماه اول سال۲۰۱۹ میلادی، ۳۳درصد کاهش یافته است. در شش ماه سال۲۰۲۰، تعداد۶۳۰تن از کودکان قربانی شده‌اند؛ اما این رقم در نیمه نخست سال۲۰۱۹ به ۹۵۱ تن می‌رسد.

این کمیسیون، گروه طالبان را عامل تلفات غیرنظامیان می‌داند و در گزارش خود، ۴۸٫۵درصد تلفات را به جنگجویان این گروه نسبت داده است.

در گزارش کمیسیون به‌صراحت آمده است: «از مجموع تلفات افراد ملکی در شش ماه نخست سال۲۰۲۰ میلادی ۴۸٫۵درصد آن توسط گروه طالبان، ۲۶٫۷درصد توسط عاملان نامعلوم، ۱۵٫۵درصد توسط نیروهای حکومتی، ۶٫۳درصد توسط گروه داعش و ۲٫۳درصد توسط نیروهای بین‌المللی صورت گرفته است. باقی تلفات براثر فیر راکت‌های نیروهای پاکستانی در ولایات کنر، قندهار، پکتیا و خوست بوده است.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از حکومت، گروه طالبان، امریکا و جامعهٔ جهانی می‌خواهد که به پیشنهادهای این کمیسیون درباره مشارکت قربانیان، کارشناسان و مردم در مذاکرات صلح، که قبلا با طرف‌های گفتگوکننده صلح شریک شده، توجه جدی کنند.

دکمه بازگشت به بالا