اخبار هیدرافغانستانگزارش

بازتاب بین‌المللی سفر ناگهانی ترامپ به افغانستان

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور ایالات متحده، پنج‌شنبه شب ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی با هدف سرکشی به نظامیان آمریکایی به مناسبت عید شکرگزاری صورت گرفته است. ترامپ در جریان این سفر در پایگاه نظامیان آمریکایی در «بگرام» که بزرگترین پایگاه این کشور در افغانستان است، حضور یافته است.

این بازدید که ۲٫۵ ساعت به طول انجامید با واکنش‌ها و انتقادات تند کاربران داخلی و خارجی در رسانه‌های اجتماعی مواجه شده است.

عبدالطیف پدرام، رئیس حزب کنگره ملی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در این زمینه گفته است: «حضور و رفتار آمرانه ترامپ در پایگاه نظامی بگرام تحقیر مردم افغانستان بود. در این شرایط مبارزه و تلاش برای استقلال افغانستان ضروری و لازم است.»

توئیتر آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران نیز اعلام کرده است: «آمریکایی‌ها بی‌اجازه وارد کشوری می‌شوند. سراغ دولت و پایتخت آن کشور نمی‌روند. می‌روند داخل پایگاه خودشان! یعنی آزادی ملت‌ها و استقلال ملت‌ها را رسماً مورد توهین قرار می‌دهند.»

آقای حامد کرزی که با حمایت ایالات متحده آمریکا به عنوان نخستین رئیس حکومت پس از طالبان به کار خود آغاز کرد، در آخرین سال‌های حکومتش به یکی از مخالفان سرسخت ایالات متحده تبدیل شد. کرزی یکی از مخالفان حملات شبانه نیروهای ناتو بر ضد طالبان بود.

عبدالکریم خرم، مشاور حامد کرزی می‌گوید: «تمام چیزهایی که در هنگام سفر ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به پایگاه نظامی بگرام رخ داد، از ابتدا تا انتها همگی برخلاف دمکراسی و عرف دیپلماتیک بود.»

دکمه بازگشت به بالا