اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

ایران: باید زمینه واردات محصولات افغانستان به ایران فراهم شود

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ علیرضا خامه‌زر، رئیس این کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند ایران، عصر روز شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی این ولایت/ استان که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برگزار شد افزود: هیچ عرفی قبول نمی‌کند یک کشور تنها صادرکننده باشد.

وی ادامه داد: افغانستان کشور هدف صادراتی خراسان جنوبی است و اکنون ۹۰ درصد صادرات به این کشور انجام می‌شود.

خامه‌زر با بیان اینکه مرز ماهی‌رود بخش اعظمی از صادرات ایران به افغانستان را بر عهده دارد، افزود: با همبستگی توانستیم بخش اعظمی از صادرات افغانستان را در این مرز متمرکز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نگاه این ولایت/ استان به مرز، نگاه رو به جلو بوده است گفت: در حال حاضر نگاه به مرز افغانستان امنیتی است که انتظار داریم این نوع نگاه تغییر کند.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند، ادامه داد: باید کشور افغانستان را به عنوان شریک تجاری بپذیریم و از ظرفیت‌های این کشور به ویژه در بخش کشاورزی و محصولات ارگانیک آن بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب جاده مرز ماهی‌رود – فراه افغانستان تصریح کرد:  فاصله مرز ماهی‌رود تا مرکز ولایت/ استان فراه ۱۲۰ کیلومتر بوده که ۶۵ کیلومتر با هزینه‌کرد توسط خراسان جنوبی تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

خامه‌زر بیان کرد: مابقی مسیر باقیمانده در تعهد کشور افغانستان است؛ اما مورد بی‌توجهی قرار گرفته و سرعت خوبی ندارد در حالی که اگر تکمیل شود ظرفیت صادرات نیز افزایش خواهد یافت.

خامه‌زر تاکید کرد: برای رفع این مشکل بایستی چند صرافی معتبر معرفی شود تا اطلاعات مورد نظر در سیستم مربوط ثبت و از طرفی بانک اطلاعاتی از تاجران افغانستانی در دسترس ما قرار بگیرد.

وی خواستار راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند شد و گفت: در این صورت می‌توانیم وضعیت فعلی خود را تثبیت کرده و شاهد نزولی شدن جایگاه خود در بحث صادرات به افغانستان نباشیم.

وی بیان کرد: دولت افغانستان از کامیون‌های ایرانی عوارض متقابل می‌گیرد در حالی که ما این هزینه را دریافت نمی‌کنیم لذا در این زمینه نیز باید چاره‌اندیشی شود.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: همه ساله مناقصات و مزایده‌های بزرگی در کشور افغانستان برگزار می‌شود که انتظار داریم به ما اطلاع رسانی شود.

دکمه بازگشت به بالا