اخبار هیدراقتصادیگزارش

هجوم ملخ‌ها به پاکستان

به گزارش راه مدنیت به نقل از دویچه‌وله؛ «فردوس عاشق آوان» وزیر اطلاعات پاکستان از بدترین هجوم ملخ‌ها در بیست سال گذشته سخن گفته است. او اعلام کرده است که درباره هجوم ملخ‌ها به مزارع، وضعیت اضطراری ملی در پاکستان اعلام شده است.

مشکل تأمین خوراک و مواد غذایی در ارتباط با نابودی مزارع، کشور پاکستان را با ۲۰۸ میلیون جمعیت تهدید می‌کند. گندم و حبوبات مهم‌ترین مواد خوراکی مردم پاکستان را تشکیل می‌دهد. «نثار خسخالی» نماینده اتاق کشاورزی ایالت سند، گفته است که به باور او تأمین ۲۷ میلیون تُن محصول گندم برای سال جاری بعید به نظر می‌رسد. تولید این میزان گندم توسط مسوولان صنایع کشاورزی پاکستان تعیین ‌شده بود.

این دومین هجوم ملخ‌ها در پاکستان ظرف چند ماه گذشته است. چند ماه پیش، ملخ‌ها با هجوم از سوی خاک ایران به مزارعی در جنوب‌غرب پاکستان، به مزارع پنبه، گندم و ذرت آسیب رساندند و سپس به سایر نقاط پاکستان نیز حمله‌ور شده بودند.

مختوم خسرو بختیار، وزیر تأمین مواد خوراکی و تغذیه پاکستان اعلام کرده است که کانون حمله ملخ‌ها بیشتر در مناطق مرزی بین هند و پاکستان مشاهده می‌شود. او موج جدید هجوم ملخ‌ها در پاکستان را «نگران‌کننده و بی‌سابقه» عنوان کرده است.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز گفته است که رسیدگی به اقتصاد کشاورزی و وضعیت معیشتی دهقانان در این کشور در شمار اولویت‌های دولت، او است. لازم به یادآوری است که این گسترده‌ترین هجوم ملخ‌ها در پاکستان از سال ۱۹۹۳ به این‌سو است. گفته می‌شود که تمام بخش‌های شمال‌غربی اقیانوس هند شاهد هجوم ملخ‌ها بوده است. هجوم گسترده ملخ‌ها در کشورهای اتیوپی، کنیا و سومالیا نیز گزارش شده است.

فائو، سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد در گزارش ماه جنوری سال جاری خود گستردگی هجوم ملخ‌ها و توان تخریبی این حملات را بی‌سابقه خوانده است.

دکمه بازگشت به بالا