اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیبین‌المللیگزارش

نخستین دور مذاکرات موافقت‌نامه ترجیحی ایران و افغانستان

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری نخستین دور نشست مذاکرات موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و افغانستان با حضور هیأت‌های دو کشور به صورت مجازی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از ایلنا؛ سیدرضا سیدآقازاده به عنوان مسئول هیأت ایرانی در این نشست ضمن تشریح آخرین وضعیت روابط تجاری دو جانبه، به تأثیرات مثبت توافقاتی از این دست در ارتقای سطح تبادلات و تسهیل تجارت  میان دو کشور اشاره کرد و برعلاقه‌مندی طرف ایرانی برای ایجاد چارچوب هم‌افزایی دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری تأکید کرد.

وی افزود: در این نشست طرفین ابراز امیدواری کردند طی دورۀ ده‌ساله این موافقت‌نامه، زمینه انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد فراهم شود. همچنین مقرر شد مباحث همکاری‌های گمرکی، فنی، استاندارد، بهداشتی و نباتی و نظایر آن نیز در قالب کمیته‌های فرعی در جریان مذاکرات موافقت‌نامه پیش‌بینی شود.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه و مسئول هیات ایرانی ادامه داد: در این نشست توافق شد در مذاکرات موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، ضمن شفاف‌سازی وضعیت تعیین فهرست کالاها، کالاهای حساس از جمله تولیدات صنعتی افغانستان از شمول در فهرست درخواست‌ها کنار گذاشته شود.

نصرت الله رحیمی، سرپرست هیأت افغانستانی نیز ضمن استقبال از برگزاری نشست،  برای امضای موافقت‌نامه تجارت دوجانبه که تسهیل‌کننده و رافع موانع تجاری برای فعالان اقتصادی افغانستان است، اعلام آمادگی کرد.

 وی ضمن سپاس از مواضع مثبت ایران، مواردی از جمله مشکلات تجار افغانستانی در مرزهای مشترک، مشکلات قرنطینه‌ای، حجم اندک صادرات افغانستان به ایران و مشکلات گمرکی را مطرح و بر ضرورت حمایت از صنایع نوپای افغانستان تاکید کرد.

گفتنی است، هیات ایرانی متشکل از نمایندگان وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن  و کشاورزی ایران و هیات افغانستانی متشکل از مشاوران وزیر تجارت و صنعت افغانستان و نماینده وزارت مالیه کشور در این نشست حضور داشتند.

دکمه بازگشت به بالا