اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحعکسگزارش

وزیر خارجه روسیه:مسکو از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان حمایت می‌کند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که روسیه طرفدار خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان است و ازاین ایده حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از اسپوتنیک، امروز صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک افغانستان – روسیه است و نشست سران احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان و همچنین رئیس جمهور پیشین این کشور و طالبان به همین مناسبت در پایتخت روسیه برگزار شده است.

وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در کنفرانس صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک روسیه و افغانستان، گفت که روسیه طرفدار خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان است و از این ایده حمایت می کند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت، روسیه متقاعد شده است که جنگ در افغانستان راه‌حل نظامی ندارد. تنها می‌توان با به کارگیری ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک صلح را در این کشور آورد. وی گفت: ما از خروج کامل نیروهای خارجی ازاین کشور حمایت می‌کنیم و از تمام احزاب و سیاسیون افغانستان می‌خواهیم تا در اسرع وقت با مشارکت طیف وسیعی از نیروهای سیاسی و اجتماعی شروع به مذاکره کنند.

در این نشست محمدکریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، شماری از سیاسیون مشمول حامد کرزی، رئیس‌ جمهور پیشین کشور، محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و یک تن از نامزادان انتخابات ریاست جمهوری و نمایند‌گان طالبان نیز شرکت دارند.

هیئت طالبان در نشست مسکو را ملا عبدالغنی برادر رهبری می‌کند. افزون بر وی، شیرمحمد عباس استانکزی، شیخ شهاب‌الدین دلاور، شیخ‌الحدیث سید رسول، مولوی عبدالسلام حنفی، ملا محمدفاضل آخوند، مولوی امیرخان متقی، ملا عبدالطیف منصور، قاری دین‌محمد حنیف، محمدسهیل شاهین، ملا خیرالله خیرخواه، مولوی محمدنبی عمری، ملا نورالله نوری و مولوی محمدحسن نیز به نمایندگی از گروه طالبان دراین کنفرانس شرکت کرده‌اند.

نخستین میزبانی مسکو از چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان اوایل ماه فبروری بود. در پایان آن نشست سیاسیون افغانستان و طالبان توافق کردند تا دومین دیدارشان در ماه اپریل (اواخر حمل) در دوحه پایتخت قطر باشد؛ اما این دیدار نزدیک به زمانی که قرار بود انجام شود، لغو شد.

دکمه بازگشت به بالا