اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

حکمتیار: جنگ افغانستان جنگ شبکه‌های استخباراتی قدرت‌های بزرگ است

 گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان که نامزد ریاست جمهوری در انتخابات آتی است، در نخستین روز کمپین (تبلیغات) انتخاباتی‌اش در کابل اعلام کرد که جنگ جاری در افغانستان جنگ افغان‌ها نیست.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا؛ او در جمع هوادارانش مدعی شد که جنگ جاری را شبکه‌های استخبارات که به «قدرت‌های بزرگ تعلق دارند» به راه انداخته‌اند.

حکمتیار گفت تنها راه رسیدن به اقتدار، شرکت در انتخابات است. او گفت بهتر است برای نسل‌های آینده انتخابات را به عنوان راه مشروع دست یافتن به اقتدار به میراث بگذاریم.

او بدون آنکه نامی از کسی ببرد، ادعا کرد که «کسانی» در پی انجام تقلب گسترده در انتخابات و مهندسی کردن نتایج آن هستند و از نفوذ و قدرت دولتی سوء‌استفاده می‌کنند.

او خواهان برگزاری انتخاباتی سالم و شفاف و به دور از هرگونه تقلبی شد و گفت بگذارید همان کسی برنده انتخابات باشد که رای واقعی مردم را دارد و مردم به او اعتماد می‌کنند.

افغانستان در بیش از چهل سال گذشته شاهد ادامه خشونت‌ها بوده است.

آقای حکمتیار گفت در صورت پیروزی، تمامی پست‌های ایجاد شده بر اساس فرمان‌های ریاست جمهوری در چارچوب دولت را که «مخالف قانون» است از میان خواهد برد.

رئیس جمهوری افغانستان با صدور فرمان‌هایی دست به ایجاد تشکیلات اداری جدیدی زده است که تازه‌ترین آن «وزارت دولت در امور صلح» است.

گلبدین حکمتیار نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دیروز (پنج‌شنبه ۱۰ مرداد/ اسد) کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرد.

ادامه کمپین غنی

اشرف غنی، رئیس جمهوری بر سر کار که نیز برای دوره بعدی نامزد است، در ادامه کمپین‌های خود دیروز در جمع روحانیون و عالمان دینی اعلام کرد در سال‌های کارش به عنوان رئیس جمهوری بیشترین تعداد مساجد را ساخته است. او قول داد که در صورت برنده شدن در انتخابات مساجد بیشتری خواهد ساخت.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت باید در جهت معرفی و ترویج آثار عرفای بزرگ اسلامی کارهایی انجام شود. او رواج خشونت‌های مبتنی بر «اندیشه‌های تکفیری» را ناشی از کم‌توجهی به آموزه‌هایی دانست که عارفانی مثل مولانا برای تلطیف روحیه دینی در گذشته مطرح کرده‌اند.

آقای غنی در دومین برنامه کمپین خود که در خیمه بزرگ لویه جرگه برگزار شده بود، به علمای دینی گفت که سعی داشته فاصله میان ارگ و مسجد را کم کند. او از برگزاری چندین سمینار درباره شخصیت‌های بزرگ اسلامی در ارگ ریاست جمهوری به عنوان نمونه چنین تلاشی یاد کرد.

دکمه بازگشت به بالا