اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانزنانگزارش

نخستین راننده «زن» در ولایت سمنگان

 بانو صدیقه مرادی، باشنده قریه «گل قشلاق» آیبک، مرکز ولایت سمنگان نخسیتن راننده زن در ولایت سمنگان است. او از مسئولان محلی می‌خواهد تا زمینه کورس‌های رانندگی را برای بانوان در این ولایت فراهم کنند.

وی می‌گوید رانندگی موتر را از پسر کوچکش آموخته است. او گفت: برای من کسی رانندگی را یاد نداده است؛ اما با راهنمایی پسر کوچکم در یک هفته آن را یاد گرفتم و اکنون خودم می‌توانم رانندگی کنم.

او می‌گویند که شش ماه پیش با خریداری یک دستگاه موتر کرولا، اکنون با یادگیری رانندگی به تنهایی به دفتر می‌رود.

بانو مرادی می‌افزاید که اکنون پشت فرمان (اشترنگ) موتر در جاده‌های شهر آیبک به تنهایی رانندگی می‌کند. او می‌گوید: رانندگی من به عنوان زن، برای زنان سمنگان افتخار و برای تعدادی از مردان خارچشم به حساب می‌آید.

او می‌گوید: «با جرئت کامل می‌توانم رانندگی کنم. رانندگی زنان از نگاه شرعیت ممانعتی ندارد. به دل خود رانندگی می‌کنم و برخی مردان هنگام رانندگی به من پرزه می‌روند و با من هم‌چشمی می‌کنند؛ اما من کار خودم را می‌کنم.»

درهمین حال برخی رانندگان درباره بانو مرادی نظر نیک دارند. محمدهاشم، راننده موتر، می‌گوید: از این‌که زنان در ولایت ما رانندگی می‌کنند بسیار خوشحالم و افتخار می‌کنم که زنان سمنگانی از تمام حقوق خود استفاده می‌کنند.

وی می‌گوید: ما هر روز پیشرفت می‌کنیم. سرک‌های شهر آیبک قیرریزی شده است. به همین علت سهولت زیادی برای رانندگان به بار آمده است و خانم‌ها باید از این سهولت‌ها استفاده کنند.

از سویی تعدادی از زنان سمنگانی با ابراز خشنودی از رانندگی بانو مرادی، او را یک بانوی قهرمان می‌خوانند.

شکیلا حنیفی، یکی از فعالان حقوق زن، بانو مرادی را قهرمان زنان سمنگان عنوان می‌کند؛ او می‌گوید: واقعاً مرادی یک بانوی قهرمان و نخسیتن راننده زن در این ولایت است. قبلاً رانندگی موتر برای زنان سمنگانی یک تابو به حساب می‌رفت؛ اما اکنون که این خانم رانندگی می‌کند آهسته‌آهسته این وظیفه برای زنان به یک فعالیت عادی اجتماعی مبدل خواهد شد.

او می‌گوید: ما امیدواریم تعداد زنان دیگر، بانو مرادی را در فعالیت‌های اجتماعی خود الگو قرار دهند و از حرفه رانندگی زندگی خود را تأمین کنند.

  • مهسا نبی‌زاده، خبرگزاری شانا، سمنگان
دکمه بازگشت به بالا