اخبار هیدرافغانستانبهداشتزنانگزارش

مرگ پدرم بر اثر بیماری قلبی باعث شد تا پزشکی را انتخاب کنم

دکتر ثریا قیومی که اکنون در شفاخانه ولایتی شهر شبرغان به عنوان مسئول سرویس نسایی-ولادی ایفای وظیفه می‌کند، می‌گوید: بیماری پدرم در دوران کودکیم باعث شد تا پزشکی را برگزینم.

او می‌گوید: کودکی بیش نبودم که پدرم به بیماری قلب مبتلا شد و ما نیز به علت مشکلات اقتصادی نتوانستیم او را برای تداوی به کابل منتقل کنیم؛ زندگی دشوار خانوادگی، مرگ پدر و خاطرات تلخ آن زمان باعث شد تا پزشکی را برگزینم.

دکتر قیومی می‌افزاید: پس از فراغت از انستیتوت پزشکی کابل در سال ۱۳۷۰ در بخش تداوی امراض داخله صحت عامه ولایت جوزجان مصورف کار شدم؛‌ولی پس از مشاهده انبوهی از مشکلات صحی زنان، مدتی بعد به سرویس ولادی-نسایی منتقل شدم.

وی می‌گوید: پیش از فعالیت من در این بخش، ۲۰ بستر در بخش تداوی امراض نسایی-ولادی در شفاخانه ولایتی وجود داشت؛ ولی پس از آنکه در این بخش گماشته شدم تعداد بسترها از بیست به ۶۰بستر افزایش یافت.

خانم قومی می‌افزدید: از ابتدای آغاز به فعالیت تاکنون به عنوان پزشک در صحت عامه ولایت جوزجان، بیش از ۷۰ هزار زن را ولادت داده‌ام.

وی در ادامه می‌افزاید: افزون بر آنکه بیش از ۲۰ هزار عملیات را در این بخش عملی کرده‌ام؛ خاطرات شیرین و تلخ بسیاری در ذهن دارم.

قیومی می‌گوید: سخنان حُزن‌انگیز زنان تهی‌دستی که به این شفاخانه آورده می‌شوند هنوز هم در گوشم است؛ زنانی که برای سلامتی خود پیش اعضای خانواده و پزشکان تضرع می‌کردند.

خانم دکتر قیومی می‌افزاید: زحمات زیادی را برای نجات زنان بی‌بضاعت انجام داده‌ام؛ حتی دو عملیات پشت‌سرهم را نیز برای نجات‌شان انجام داده‌ام. مرگ برخی از این زنان بی‌بضاعت باعث شده است تا عزم من برای تداوی خانم‌های نیازمند و مستمند کشور بیشتر شود.

او می‌گوید که افزون بر امور رسمی، بسیاری از زنان بی‌بضاعت را خارج از شفاخانه به صورت رایگان تداوی می‌کند و حتی داروهای آنان را به صورت رایگان در اختیارشان می‌گذارد.

خانم دکتر قیومی می‌گوید که بسیاری از مریضان از ولایت‌های سرپل و فاریاب به وی مراجعه می‌کنند.

دکتر قیومی می‌گوید که زنان باید مراقب سلامتی خود باشند؛ زیرا به گفته وی زمانی جامعه سالم و مرفه می‌توانیم داشته باشیم که مادران سالم داشته باشیم.

دکتر ثریا قیومی متولد ۱۳۴۸ است. وی در خانواده‌ای روشنفکر در قزانچی شهر شبرغان دیده به جهان گشوده است. او مکتب را در لیسه خدیجه به پایان رسانده است و در سال ۱۳۶۵ پساز امتحان کانکور شامل انستیتوت پزشکی/ طب کال شده است و در سال ۱۳۷۰ از این نهاد سند فراغت به دست آورده است.

او اکنون به عنوان پزشک در صحت عامه ولایت جوزجان مصروف کار است.

  • پایگاه خبری انبیر

دکمه بازگشت به بالا