اخبار هیدراسلایدافغانستانپارلمانگزارش

جلسات فوق‌العاده‌ شورای ملی به منظور طی مراحل بودجه وسط سال مالی

 محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، با صدور فرمانی بر دوام نشست‌های اعضای شورای ملی تاکید کرده است. اشرف غنی از اعضای شورای ملی خواسته که به منظور طی مراحل بودجه وسط سال مالی ۱۳۹۸ به کارشان ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا؛ نخستین اجلاس مجلس نمایندگان در ۳۱ سرطان پایان یافت. نمایند‌گان با رأی اکثریت تصمیم گرفتند تا ۱۰ روز دیگر نیز به کارشان ادامه دهند. این فرصت امروز به پایان رسید اما اشرف غنی با صدور فرمانی بر ادامه نشست‌های مجلس به خاطر تایید بودجه وسط سال تاکید کرده است.

بودجه وسط سال حدود دو هفته قبل از سوی وزارت مالیه به پارلمان فرستاده شد. مجموع بودجه در وسط سال نزدیک به ۴۱۱ میلیارد افغانی است که باید توسط مجلس‌ نمایند‌گان تصویب شود. بخشی از این مبلغ برای برگزاری انتخابات و مصارف وزارت دولت در امور صلح در نظر گرفته شده است.

اعضای مجلس نمایندگان اما در نشست روز چهارشنبه نهم اسدشان، طرح این بودجه را رد کردند. برخی از اعضای مجلس گفتند که این طرح با چالش‌هایی همراه  است. نمایند‌گان استدلال می‌کردند که تغییرات در ارقام بودجه سبب شده است که اعضای مجلس نمایندگان بیش‌تر روی آن تأمل کنند. شماری از اعضای مجلس نمایند‌گان نیز مخالف شمولیت بودجه انتخابات در بودجه وسط سال بودند.

شمروزخان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه به ۸ صبح گفت که تاکنون اعضای مجلس نمایند‌گان دلایل‌شان را درباره رد بودجه وسط سال با این وزارت در میان نگذاشته‌اند و هر زمانی که به گفته وی، گزارش نقاط اختلافی با این وزارت در میان گذاشته شود، موضوع حل و برای منظوری دوباره به مجلس فرستاده خواهد شد.

به همین علت رئیس جمهور از اعضای شورای ملی خواسته که تا تصویب نشدن بودجه وسط سال، به تعطیلات تابستانی نروند.

در این فرمان رئیس جمهور که دیروز پنج‌شنبه دهم اسد منتشر شد، آمده است: «به تأسی از حکم ماده یک صدو هفتم با نظرداشت ماده‌ی شصتم قانون اساسی افغانستان و به منظور طی مراحل بودجه وسط سال مالی ۱۳۹۸، شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان جلسات فوق‌العاده‌شان را جهت طی مراحل بودجه وسط سال مالی ۱۳۹۸ الی نهایی شدن آن تدویر و ادامه دهند.»

در این فرمان گفته شده است که وزارت مالیه و وزارت دولت در امور پارلمانی مکلف‌اند تا بودجه‌ یادشده را برای طی مراحل به شورای ملی ارایه کنند.

دکمه بازگشت به بالا