اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیزنان

ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت آموزش در افغانستان

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که این سازمان به‌شدت نگران طرح گروه طالبان برای ممنوعیت سازمان‌های بین‌المللی از ارائه آموزش در این کشور است.

از زمان واگذاری قدرت به طالبان و روی کار آمدن دوباره این گروه در اوت ۲۰۲۱ ( ۲۰ مرداد ۱۴۰۰)، طالبان محدودیت‌هایی برای زنان افغانستان اعمال کردند که موجب شد آنان از زندگی عادی خود دور بمانند. از جمله این محدودیت‌ها آن است که مقطع لیسه برای دختران ممنوع شده و بسیاری از زنان اجازه کار در مراکز دولتی را ندارند.

این تصمیمات دولت طالبان بشدت با واکنش‌های جهانی مواجه شده است. استفان دوجاریک؛ سخنگوی سازمان ملل دیروز پنج‌شنبه گفت: این یک گام وحشتناک دیگر رو به عقب برای مردم افغانستان و به‌ویژه برای زنان و دختران این کشور خواهد بود.

وی افزود: هر فردی حق برخورداری از آموزش را دارد و ما می‌خواهیم مطمئن شویم که مقامات طالبان دسترسی به آموزش را برای کودکان و بزرگسالان تضمین می‌کنند.

اظهارات دوجاریک در حالی است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست خود برای افغانستان که ماه گذشته برگزار شد، خواستار لغو فوری ممنوعیت آموزش و کار زنان در افغانستان شدند.

گروه طالبان در انتقاد به قطعنامه صادرشده اظهارداشت که مسئله محدودیت کار و تحصیل زنان یک مسئله اجتماعی و داخلی افغانستان است و نباید سیاسی شود.

دکمه بازگشت به بالا