اخبار هیدراسلایدبین‌المللیگزارش

آمریکا نام خیابان محل سفارت چین را به «پزشک ووهان» تغییر می‌دهد

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ براساس این پیشنهاد که به دو مجلس کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا ارائه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود خشم چین را برانگیزد، نام خیابانی که سفارت چین در آن واقع شده از «اینترنشنال پلیس» به «لی ون‌لیانگ» تغییر یابد.

دکتر لی ون‌لیانگ پزشک ۳۴ ساله‌ای بود که در اواخر ماه دسامبر ۲۰۲۰ به همکارانش درباره انتشار ویروس کرونا در شهر ووهان چین هشدار داد ولی پلیس او را به اتهام انتشار شایعات دستگیر کرد.

با مرگ لی ون‌لیانگ در ۱۹ فوریه ۲۰۲۰ موجی از غم و اندوه همه شبکه‌های مجازی را فراگرفت و او به قهرمان ملی چین و چهره جهانی مبارزه با ویروس #کرونا مبدل شد.

سناتور تام کاتن که به اتخاذ مواضع سرسختانه علیه چین شهرت دارد، گفت: «کوشش خواهیم کرد که اسم لی ون‌لیانگ تا ابد فراموش نشود و برای این کار نام او را برای همیشه روی خیابان سفارت کشوری که مسئول مرگ بسیاری از مردم است، خواهیم گذاشت؛ مردمی که لی ون‌لیانگ کوشید جلوی مرگ آنها را بگیرد.»

در سال ۲۰۱۴ هم تعدادی از اعضای کنگره پیشنهاد کردند نام سفارت چین به نام «لیو چیاوبو» تغییر یابد. لیو چیاوبو یک فعال چینی است که به دلیل انتقاداتش از رژیم چین، برنده جایزه صلح نوبل شد.

در آن زمان باراک اوباما، رئیس ‌جمهوری وقت آمریکا تهدید کرد که این طرح را وتو خواهد کرد، زیرا که نمی‌خواهد در روابط واشنگتن-پکن تنشی ایجاد شود.

برخلاف اوباما، دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری فعلی آمریکا مواضع جدی در قبال چین دارد و با این کشور وارد جنگ تجاری شده است. در زمینه کرونا هم او بارها این ویروس را «ویروس ووهان» و «ویروس چینی» خواند و پکن را به دست داشتن در انتشار آن متهم کرد.

«دیپلماسی نام خیابان‌ها» تاکنون به غیر از چین، درباره روسیه هم اعمال شده است و در سال ۲۰۱۸ شهرداری واشنگتن تابلوی نام «بوریس نیمتسوف» مخالف ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه که در سال ۲۰۱۵ در مسکو کشته شد را زیر پنجره‌های سفارت روسیه در آمریکا نصب کرد.

دکمه بازگشت به بالا