اخبار هیدرافغانستانفرهنگ و هنرگزارش

افتتاح نخستین مرکزی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات

مقامات هر در کشور ضمن افتتاح این کانون فرهنگی، بر گسترش روابط تاریخی، فرهنگی و همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور مسلمان، بیش از گذشته تاکید کردند. از سویی هم قرار است به زودترین فرصت مرکز فرهنگی کشورمان نیز در شهر مشهد  جمهوری اسلامی ایران گشایش یابد.

 به گزارش خبرگزاری شانا؛ غلام‌داوود هاشمی، معاون ولایت هرات، تاسیس مرکزی فرهنگی سرکنسولگری ایران در هرات و تاسیس مرکز فرهنگی افغانستان در مشهد را نقطه وصل گسترش روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گامی برای اتحاد، هم‌پذیری و تبادل فکر و اندیشه در راستای شکوفایی فرهنگی، تمدنی، تقریب مذاهب اسلامی و همکاری‌های منطقه‌ای بین دو ملت مسلمان و همسایه دانست و افزود جمهوری اسلامی افغانستان و ایران در طول تاریخ دارای مشترکات فرهنگی و تاریخی بوده‌اند.

معاون والی هرات ضمن بیان اینکه رشد فرهنگی و ارتباطات گسترده نیازمند امنیت کامل، سلامت روان و حضور فعال شخصت‌های فرهنگی است، گفت: نیروهای امنیتی افعانستان با وجود مبارزه علیه تروریسم جهانی، متعهد به مبارزه با مافیای مواد مخدر و پاسداری از ارزش‌های فرهنگی، اسلامی و تاریخی مشترک است.

در همین حال آقای صدیقی‌فر، سرکنسول ایران در هرات با اشاره به گذشته تاریخی و حال هرات، گفت: ادب، هنر و صنعت این شهر قابل ستایش است و بخش اعظم این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها حاصل مراودات فرهنگی در طول تاریخ بوده است.

 این مقام ایرانی، گشایش مرکز فرهنگی ایران در هرات و مرکز فرهنگی افغانستان در شهر مشهد ایران را فرصتی برای بهره‌مندی‌های متقابل از ظرفیت‌های موجود در دو کشور دانست.

وی تاکید کرد: رفت‌وآمدها و دادوستدهای فرهنگی از دایره تب‌وتاب‌های سیاسی دور نگهداشته شود و نباید تبادلات فرهنگی هر دو کشور تحت تأثیر سیاست قرار گیرد.

دکمه بازگشت به بالا