اخبار هیدراسلایدافغانستانامنیتانتخاب سردبیرگزارش

مهمان ناخوانده در خانه احمد مسعود

حمزه بن لادن، فرزند اسامه بن‌لادندر خانه احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود در پنجشیر بسر می‌برد.

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک؛ قرار است حداقل پنج پایگاه برای تروریستان خارجی تحت رهبری القاعده در پنجشیر ایجاد شود. یکی از باشندگان قریه جنگلک شهرستان بازارک ولایت پنجشیر، محل تولد احمدشاه مسعود، فرمانده کل مقاومت اول در برابر طالبان و القاعده، گروه بزرگ مسلح در خانه او، که اکنون متعلق به پسرش – احمد مسعود، رهبر مقاومت دوم، است، تقریبا یک ماه پیش مستقر شده است.
این گروه در خانه قهرمان ملی افغانستان و خانه‌های اطراف که متعلق به بستگان او از جمله برادرش احمدضیاء، پسرعموهایش و دیگر اهالی روستا که پس از سقوط پنجشیر خالی از سکنه بودند، سکنی گزیدند. این قلمرو به‌شدت محافظت می‌شود. برخی احتمال دادند که ملا ذاکر، فرمانده طالبان در پنجشیر و اندراب با دارودسته‌اش است.
وی افزود که تردد این افراد مسلح بسیار مخفیانه بوده و فقط شب‌ها از خانه‌های خود خارج می‌شدند، آن‌ها را فقط از دور می‌شد دید، زمانی که چراغ‌ها در شب روشن بود و فقط سایه‌ها در خانه‌ها حرکت می‌کردند.
افراد محلی که اصلاً اجازه حرکت در منطقه را نداشتند، متوجه شدند که خارجی هستند و به زبان عربی و اردو صحبت می‌کنند.  یکی از طالبان محلی گفت که پسر اسامه بن لادن، حمزه، با دیگر فرماندهان القاعده در خانه مسعود ساکن شده است.
این منبع افزود: «حدود 10 روز پیش، شبانه خانه مسعود را ترک کردند و به «کور گوشا»، دره کوچکی در دره فرعی پارنده، واقع در شهرستان بازارک، نقل مکان کردند. در زمان جهاد علیه شوروی آنجا قرارگاه مجاهدین به فرماندهی احمدشاه مسعود بود. این یک قرارگاه خیلی امن است و نقب‌های بزرگی در دل کوه دارد.»
در همین حال، گزارش‌های دیگر از پنجشیر حاکی از حضور تروریست‌های خارجی در حداقل چهار نقطه دیگر این دره است. به گفته آن‌ها، القاعده قصد دارد با کمک طالبان در روستاهای آهنگران در دره‌شابه، دشت‌ریوات، خنج (حصه ‌اول) و خواجه (دره) نیز پایگاه و مراکز آموزشی ایجاد کند.
با تکیه بر اطلاعاتی که از طالبان دریافت شده است، می‌گوید که سه روز پیش خانواده‌های تروریست‌های خارجی شبانه به پنجشیر منتقل و در خانه‌های ساکنان محلی که به اجبار بیجا شده بودند، مستقر شدند.
در روزهای اخیر ماشین‌آلاتی به روستای آخانگران آوردند و مردم را از آنجا بیرون کردند. طالبان حتی حیوانات را هم کشتند. آن‌ها  در آنجا شروع به کار کردند، حتی کارگرانی استخدام کردند، که محلی نیستند. آن‌ها می‌خواهند مرکز آموزشی را سازماندهی کنند.
گفته می‌شود که طالبان از یک هفته به این سو به دنبال خانه‌های خالی در روستای قلعه ترخه هستند و دست به اقدامات تحریک‌آمیز می‌زنند، تا مردم خانه‌های خود را ترک کنند. به‌عنوان مثال، خود طالبان یک ماین را در این روستا منفجر کردند، آن را به محاصره گرفتند و دست به تلاشی خانه‌های ساکنان زدند. مردم را جمع کردند و به آن‌ها گفتند که باید عامل انفجار ماین را پیدا کنند. این قبیل اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه آبشار نیز گرفته شده است.
گفته می‌شود، ۱۲ فرمانده طالبان و جنگجویان خارجی مانند عرب، پاکستانی، تاجیکستانی، ازبکستانی و اویغور به‌عنوان اعضای حزب‌التحریر که مجوز رسمی از حکومت طالبان دریافت کرده است، در دره عبدالله‌خیل مستقر شده‌اند.
«حزب‌التحریر قصد دارد یک قطعه خاص نظامی متحرک ایجاد کند و با مقاومت‌گران بجنگد. بیش‌تر جنگجویان خارجی در روستای خواجه مستقر شده‌اند. ۱۵ خانواده خارجی نیز در مکتب روستای تندخو شهرستان دره اسکان داده شده‌اند که به مردم گفته‌اند به زودی این مکان را ترک خواهند کرد.»
از سوی دیگر تا امروز ۲۰ خانواده از تروریست‌های خارجی در روستای تندخو و ۵۰ خانواده در دره عبدالله‌خیل حضور دارند. پس از سقوط پنجشیر، جنگجویان خارجی همچنان در روستای خنج، خانه عارف نوری، مالک تلویزیون نورین که سال گذشته توسط طالبان دستگیر و سپس آزاد شد، حضور دارند.
دکمه بازگشت به بالا