اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاب سردبیرگزارش

امام‌جمعه مزارشریف: طالبان عالمان شیعه را در روز جمعه مجبور به ادای نماز عید کردند

شماری از روحانیون و سیاستمداران شیعه به برخورد طالبان با شماری از شیعیان برای ادای نماز اجباری عید فطر در روز جمعه، واکنش نشان دادند.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ سید حیدر هاشمی، امام جمعه شیعیان در شهر مزارشریف شنبه، 2 ثور گفت که طالبان روز جمعه شماری از علما را مجبور به ادای نماز عید فطر کردند.

آقای هاشمی به نمازگزاران در مسجد سلطانیه گفت: «ما مستند داریم که دوستان ما در بعضی جاها علما را وادار کردند به نماز [عید] خواندن؛ از عزیزانی که نماز نخواندند، سوال و تحقیق [کردند] و بیشتر از این‌ها صورت گرفت.»

او افزود: «یکی از علمای ما، جناب آقای سید قاسم زاهدی – که این جا تشریف دارند‌ – را دیروز نزدیک غروب برادران امارت اسلامی بردند برای این که چرا نماز [عید] نخواندی.»

او با لحن تندی تاکید کرد: «این مسائل مسائل اعتقادی ما است. لازم نیست به این وضعیت دنبال بشود. به صلاح جامعه اسلامی نیست. ما به همه دستورات اسلامی احترام قایلیم … ولی ما شیعه‌ایم و اختلافات جزئی هست.»

آقای هاشمی همچنین گفت که شیعیان روز شنبه در مزارشریف، کابل و هرات نماز عید برگزار کردند.

این روحانی شیعه در مزارشریف افزود که پیش از اعلام عید فطر، جمعی از اعضای گروه طالبان و یکی از روحانیون شیعه در این شهر برای رویت هلال عید موظف شدند، اما به گفته او، هلال عید رویت نشد.

دادگاه عالی طالبان شام پنج‌شنبه، ۳۱ حمل اعلام کرد که جمعه، اول ثور عید فطر است، اما بیشتر شیعیان در روز جمعه عید  نکردند.

خبرهایی از مناطق مختلف افغانستان در روز جمعه گزارش شد که طالبان شیعیان را مجبور کردند روزه خود را افطار و یا در نماز عید شرکت کنند.

مهدی راسخ، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان در صفحات کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت که طالبان در شهر نیلی، مرکز ولایت دایکندی ایست‌های بازرسی ایجاد کردند تا مردم را واردار به افطار روزه کنند.

دکمه بازگشت به بالا