اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

جمهوری «چک» سفارتش را در افغانستان می‌بندد

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با رد گفته‌های وزیر خارجه جمهوری چک، می‌گوید که امنیت نسبت به گذشته در افغانستان بیش‌تر تامین شده‌ است.

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ رسانه‌های جمهوری چک به نقل از وزیر خارجه این کشور گزارش داده‌اند که سفارت جمهوری چک در کابل از اول جنوری سال ۲۰۲۳ میلادی به‌علت نگرانی‌های امنیتی بسته خواهد شد.

جان لی پاول، وزیر خارجه جمهوری چک در این باره می‌گوید: «جمهوری چک سفارتش را در کابل، پایتخت افغانستان در اول جنوری ۲۰۲۳ میلادی می‌بندد؛ زیرا انتظار نمی‌رود به‌زودی وضعیت امنیتی افغانستان بهبود یابد.»

بربنیاد گزارش‌های رسانه‌های جمهوری چک، فعالیت‌های کنسولی این کشور برای شهروندان افغانستان در اسلام‌آباد به پیش برده خواهد شد و کمک‌های بشردوستانه آن از سوی نهادهای غیر حکومتی ادامه خواهند یافت.

شماری از دیپلوماتان به این باورند که بسته شدن سفارت جمهوری چک در افغانستان، اثر بدی بر روابط دیپلوماتیک افغانستان با جهان خواهد داشت.

عزیز معارج، دیپلومات پیشین گفت: «تاکنون طالبان نتوانستند اعتماد جهان را کسب کنند و به خواست‌های معقول جهان لبیک بگویند.»

اما سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با رد گفته‌های وزیر خارجه جمهوری چک، می‌گوید که امنیت نسبت به گذشته در افغانستان بیشتر تامین شده‌ است.

در شرایط کنونی سفارت‌‌های بیش از ده کشور به شمول هند، ایران، چین، ازبکستان، اتحادیه اروپا، روسیه و امارات متحده عربی در افغانستان فعال است. و نمایندگان طالبان توسط کشورهای روسیه، ازبکستان، چین، ایران و پاکستان پذیرفته شده‌اند؛ اما مسئولان این کشورها گفته‌اند که این کار به معنی به رسمیت شناختن نیست.

دکمه بازگشت به بالا