اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتبین‌المللیگزارش

افغانستان و جنگ تجاری ترامپ در مناظره سوم دموکرات‌ها

با فاصله گرفتن از رقابت‌های ابتدایی نامزدهای دموکرات، تعداد کمتری به حد نصاب‌های لازم برای ادامه حضور در عرصه دست می‌یابند و از این رو، شاهد کمتر شدن نامزدهای انتخاباتی در مناظره‌ها خواهیم بود.

البته این مسئله به این معنا نیست که آنهایی که نیامده‌اند از دور رقابت‌ها کنار رفته‌اند، بلکه طراحی مناظره شامگاه پنج‌شنبه به وقت محلی که از شبکه ای‌بی‌سی نیوز پخش شد، به گونه‌ای بود که ۱۰ نامزد برتر حضور داشته باشند.

از این رو، اندرو یانگ، جو بایدن، ژولیان کاسترو، امی کلوباچر، کوری بوکر، پیته بوتیجیج، الیزابت وارن، کاملا هریس، بتو اورورک و برنی سندرز در روی صحنه قرار گرفتند و همزمان، برخی از نامزدهای دیگر دموکرات در فضای مجازی به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دادند و البته مخالفان آنها هم حضور داشتند که فعال‌ترین آنها را می‌توان سارا هاکابی سندرز سخنگوی مستعفی کاخ سفید نام برد.

بیمه همگانی، کنترل سلاح، سیاست مهاجرتی، آموزش رایگان، جنگ تجاری با چین، بازگرداندن نیروهای آمریکایی به کشور، مذاکرات صلح افغانستان، تغییرات آب و هوایی و نژادپرستی از جمله پرسش‌های مطرح شده در سومین مناظره نامزدهای انتخاباتی دموکرات‌ها بود که در ذیل به بخشی از پاسخ‌ها می‌پردازیم:

اندرو یانگ درباره کنترل سلاح در آمریکا گفت: چرا به لابی و انجمن تولیدکنندگان سلاح آمریکا می‌بازیم؟ همه می‌دانیم، هر کسی که روی این سن است می‌داند که دولتمردان ما با پول آنها وارد کارزار انتخاباتی شده‌اند و برای منافعشان همکاری می‌کنند.

وی افزود: پدر من در مزرعه‌ای در آسیا بدون هیچ سرپناهی رشد کرد. اکنون فرزندش وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شده است. این داستان مهاجرت است که ما باید قادر باشیم آن را با مردم آمریکا در میان بگذاریم.

جو بایدن درباره تغییرات آب و هوایی گفت که مهم است برای مواجه فوری با بحران تغییرات آب و هوایی یک برنامه داشته باشیم. اما مهم‌تر از اتخاذ برنامه، اتخاذ رهبران است.

وی درباره جنگ افغانستان هم گفت زمان پایان دادن به جنگ افغانستان گذشته است. او نشان داد که باید تمرکز اصلی بر عملیات‌های مبارزه با تروریسم باشد و نمی‌توانند ده‌ها میلیارد دلار را در هر سال برای یک بن‌بست همیشگی هزینه کنند.  

معاون باراک اوباما درباره جنگ تجاری با چین هم اظهار کرد ما دستورالعمل‌هایی برای حفاظت از کارگران آمریکایی و محیط زیست نمی‌نویسیم، چین این کار را در مسیری غیر از پیشبرد ارزش‌های ما انجام می‌دهد. وقتی که می‌خواهیم تجارت داشته باشیم، باید با متحدانمان کار کنیم نه اینکه علیه آنها باشیم.

زمانی که بایدن در حال صحبت انتهایی خود بود، چند نفر که خود را دانش‌آموزان مهاجر دستور‌العمل موسوم به “داکا” می‌نامیدند سعی کردند به روی سن حاضر شوند و می‌گفتند که زندگی ما در خطر است.

ژولیان کاسترو درباره سیاست مهاجرتی و ساخت دیوار مرزی این‌گونه اظهار نظر کرد: لازم است ما به آمریکای مرکزی از طریق توجه به ریشه‌های چرایی احساس مردم در اینکه کشورشان نخستین جای زندگی نیست، کمک کنیم تا پناهندگان در کشور خود به طور ایمن بمانند.

وی درباره بحران ونزوئلا هم با دیکتاتور خواندن نیکلاس مادورو گفت: لازم است ما به مردم ونزوئلا در آنچه که نیاز دارند، کمک کنیم و مجوزهای موقت برای مردم ونزوئلا صادر کنیم تا در آمریکا تحت حفاظت قرار گیرند.

این نامزد انتخاباتی از حزب دموکرات سیاست‌های دولت ترامپ در قبال مردم ونزوئلا را شرم‌آور دانست و افزود ترامپ حمایت از مردم ونزوئلا در آمریکا را رد کرده است. این شرم‌آور است.

کاسترو درباره جنگ تعرفه‌ای با چین هم اظهار کرد به مذاکرات تعرفه با چین بازمی‌گردد و توجه داد که حل مشکل مسلمانان ایغور در چین دلیلی است که آمریکا نباید خود را منزوی کند.

وی تأکید کرد ما باید به رهبری آمریکا بازگردیم وقتی که مسایلی همچون حقوق بشر در میان است. در کره شمالی، این رئیس جمهوری با دیکتاتور همراه می‌شود. لازم است آن را متوقف کنیم.

امی کلوباچر هم  در این مناظره انتخاباتی درباره تغییرات آب و هوایی گفت لازم است ما با بحران تغییرات آب و هوایی مقابله کنیم. در روز نخست ورود من به کاخ سفید، آمریکا را به پیمان بین‌المللی تغییرات آب و هوایی باز می‌گردانم.

وی افزود: در روز دوم و سوم، من دستورالعمل‌های انرژی پاک و استانداردهای مجاز گاز (گلخانه ای) را احیا می‌کنم.

این سناتور آمریکایی تصریح کرد: این یک بحران موجود در زمان ما است. ما گرم شدن جهان را دیده‌ایم به گونه‌ای که پیش از آن نبوده است.

کلوباچر درباره سیاست جنگ تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم گفت: او ما در میان یک جنگ تجاری قرار داده و کشاورزانمان را تهدید کرده و کارگرانمان را به ورشکستگی کشانده است. اگر هوشیار نباشیم، او کشور را دچار ورشکستگی می‌کند.

کوری بوکر دیگر سناتور آمریکایی که به نظر می‌رسید در این مناظره نسبت به مناظره‌های پیشین درخشش بیشتری داشت، درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هم این‌گونه اظهار کرد: ما نمی‌توانیم درباره سیاست خارجی و نیروهای ما در خارج از مرزها صحبت کنیم بدون اینکه درباره کهنه سربازان داخل کشورمان بحث نکنیم.

وی افزود مشکل این است که سیاست خارجی «آمریکا اول» ترامپ در واقع «آمریکا تنها» است. او می‌کوشد که به تنهایی علیه چین قرار گیرد. قدرت ما زمانی تقویت می‌شود که ما با متحدانمان کار کنیم.

بوکر ادامه داد: به طور کامل اعتقاد داریم که راه توافق با چین در همکاری با دیگر کشورها است.

این سناتور دموکرات اضافه کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری است که روابط بهتری با دیکتاتورهایی همچون کیم جونگ اون و پوتین دارد تا مرکل و مکرون. قدرت ما زمانی بزرگ می‌شود که ما در کنار متحدانمان در موضوعات و اهداف مشترک بایستیم.

پیته بوتیجیج  هم درباره جنگ افغانستان گفت: زمانی که در سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کردم، با خودم گفتم من جزو  آخرین افرادی هستم از این مخمصه خارج می‌شوم اما ما همچنان در آنجا حضور داریم.

وی تصریح کرد: ما اکنون کسانی را در خطر تلفات قرار داده‌ایم که حتی زمانی که حادثه ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد، متولد نشده بودند.

بوتیجیج خاطرنشان کرد: ما در درون یک جنگ بی‌پایان قرار داده شدیم در حالی که کاری که باید انجام دهیم این است که آن کشور هرگز برای حمله دوباره به ما مورد استفاده قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: این مسئله نیازمند اعزام بی‌پایان نیرو به آن عرصه نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره جنگ تجاری ترامپ با چین هم اظهار کرد: رئیس جمهوری ترامپ گفت که شی جین پینگ مایل است با او به توافق برسد در صورتی که من می‌بینم او علاقمند است تا با شی جین پینگ توافق کند.

بوتیجیج تصریح کرد در واقع ما به یک استراتژی و یک رهبری واقعی نیاز داریم.

الیزابت وارن که در این مناظره کلمات کمتری نسبت به قبل مطرح کرد به نظر می‌رسید نگاه منسجم‌تری به مسایل دارد به گونه‌ای که بر خروج نیروها از افغانستان بدون توافق با طالبان تاکید کرد و گفت: آنچه که اکنون در افغانستان انجام می‌دهیم به ایمنی و امنیت آمریکا، افغانستان یا جهان کمک نمی‌کند.

 وی افزود: ما نمی‌توانیم از نیروهای نظامی خود بخواهیم مشکل را برطرف کنند در حالی که این مشکل نمی‌تواند به صورت نظامی و قهریه حل شود. ما باید نیروهایمان را به کشور بازگردانیم.

سناتور دموکرات آمریکایی اظهار کرد: به عنوان رئیس جمهوری نیروهایمان را از جنگ افغانستان خارج خواهم کرد و به کشور بازمی‌گردانم.

وارن درباره جنگ تجاری ترامپ با چین هم این‌گونه اظهار نظر کرد که سیاست تجاری ما شکست خورده است چرا که برای شرکت‌های چندملیتی غول پیکر و نه کسی دیگر کار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر آنها بتوانند پنج سنت را با انتقال به کشور خارجی پس‌انداز کنند، آنها این کار را خواهند کرد. وقتی من رئیس جمهوری شوم، این شرکت‌ها سیاست تجاری ما را ترسیم نخواهند کرد بلکه اتحادیه‌ها، کشاورزان و کارگران این کار را انجام می‌دهند.

کاملا هریس که جزو سه زن حاضر در این مناظره بود و البته دیگر نتوانست از حربه حمله به بایدن برای ارتقای جایگاه انتخاباتی خود استفاده کند، تلاش کرد تا روی صحبت خود را متوجه ترامپ کند و گفت می‌داند که اکنون در حال تماشای این مناظره است.

وی درباره سیاست تجاری ترامپ هم گفت: ما با رئیس جمهوری مواجه هستیم که سیاست تجاری خود را به دلیل کمبود اعتماد به نفس، با توئیتر صادر می‌کند.

این سناتور دموکرات اظهار کرد: در دولت من، ما تولیدات آمریکایی‌ها را صادر می‌کنیم نه مشاغل آنها را.

بتو اورورک هم حملات تندی علیه ترامپ داشت و گفت در حال حاضر نژادپرستان برترپندارهای سفید در کاخ سفید حضور دارند.

وی با بیان اینکه نژادپرستی در آمریکا نهادینه و بومی شده است، گفت ما باید به جای اینکه چهارم ژوئیه ۱۷۷۶ را به عنوان روز ایجاد آمریکا بدانیم، ۲۰ اوت ۱۹۱۶ را که نخستین آفریقایی ربوده شده، برخلاف اراده‌اش به این کشور آورده شد را نام‌گذاری کنیم.

وی درباره تغییرات آب و هوایی هم اظهار کرد: این مسئله مهمی برای آینده سیاره، فرزندان و نوادگان ما است تا بتوانند در آن زنده بمانند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: ما (در صورت پیروزی) اطمینان می‌دهیم انتشار گازهای گلخانه‌ای را پیش از سال ۲۰۵۰ به صفر برسانیم.

تنها نامزد سوسیال دموکرات در عرصه رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا برای سال ۲۰۲۰، برنی سندرز است. او نظرات خاصی درباره مسایل اجتماعی همچون بیمه همگانی دارد و نسبت به سیاست خارجی آمریکا هم به ویژه در دوره ترامپ انتقادهای جدی دارد.

او بارها کوشیده است تا علیه همکاری‌های فاجعه‌بار ترامپ با سران سعودی قطعنامه‌ای در سنا تصویب کند که برخلاف موفقیت وی، وتوی رئیس جمهوری راه را برای اجرایی شدن آن، مسدود کرد.

سندرز نسبت به بودجه ۷۶۰ میلیارد دلاری آمریکا انتقاد کرد و گفت مشخص نیست این بودجه کلان، برای مقابله با کدام دشمن مورد نیاز است.

وی در بخشی از این مناظره با جو بایدن درباره حمله نظامی آمریکا به عراق، مجادله کرد و گفت: آن یک اشتباه عظیم  بود و در این باره تفاوت بزرگی بین من و تو وجود دارد.

این سناتور آمریکایی توضیح داد: من هرگز آنچه را که دیک چنی و جورج دابلیو بوش درباره عراق گفتند را باور نکردم. من درباره جنگ عراق رای منفی دادم و کوشیدم که رهبر مخالفان باشم.

 سندرز که همواره از مدافعان پیمان آب و هوایی پاریس و همچنین لایحه سبز بوده است، تصریح کرد: ما باید جهان را برای مبارزه با دشمن مشترکمان یعنی تغییرات آب و هوایی، گرد هم آوریم.

انتخابات چهل و ششمین دوره ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر ۲۰۲۰ برگزار می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا