اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

نقشه‌برداری رودخانه هیرمند پس از نیم‌قرن توسط ایران و افغانستان

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ بزرگ‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته است، معاونان کمیساران آب ایران و افغانستان در خصوص نقشه‌برداری مشترک از رودخانه هیرمند مرزی برای تعیین محل‌های تحویل حقابه جانب ایران، توافق کردند.

وی اضافه کرد، هیئت‌های فنی و نقشه‌برداران دو کشور در شهرهای زابل ایران و زرنج افغانستان مستقر شده و عملیات نقشه‌برداری را آغاز کرده‌اند.

قابل ذکر است که افغانستان از طریق ولایت‌های نیمروز، فراه و هرات با ایران مرز مشترک دارد و سه بند مهم و بزرگ این کشور از جمله بند کمال خان در نیمروز، بند بخش‌آباد در فراه و بند سلما در هرات قرار دارند.

وزارت انرژی و آب افغانستان قبلاً گفته بود که بند کمال‌خان در سه بخش ساخته می‌شود که بخش اول ساخت این بند در سال ۲۰۱۲ بخش دومش در سال ۲۰۱۵ تکمیل شد و بخش سوم ساخت این بند در سال ۲۰۱۷ شروع شد و قرار است تا چهار سال دیگر پایان یابد. بخش سوم این بند با هزینه ۷۸ میلیون دالر ساخته می‌شود که این پول از بودجه انکشافی دولت افغانستان پرداخت می‌شود.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در ۲۰ آوریل سال ۲۰۱۷ بخش سوم کار ساخت این بند را افتتاح کرد و گفته بود، ساخت این بند به هدف کنترل و مدیریت آب صورت می‌گیرد تا دیگر آب‌های این کشور به هدر نرود.

رئیس جمهوری افغانستان خطاب به ایران گفت: «زمان زورگویی و بی‌اعتمادی به پایان رسیده و این سد ساخته خواهد شد.»

غنی افزود: «مدیریت آب‌ها موجب همکاری است نه موجب نزاع که در چارچوب معاهدات و قوانین تنظیم می‌گردد». بند کمال خان بالای دریای هلمند ساخته می‌شود.

آب‌های افغانستان در دریاچه هامون سرازیر می‌شود و بخش‌های از این آب در بند کمال خان مورد مدیریت و کنترل قرار می گیرد. دریاچه هامون دریاچه‌ای مشترک میان افغانستان و ایران است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سال ۲۰۱۹ هشدار داده بود که تهران برای گرفتن آب از کابل از تمام ابزارها استفاده خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا