اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

افزایش 73 درصد حملات تروریستی در پاکستان پس از حاکمیت طالبان در افغانستان

طبق یافته‌های گزارش انستیتوت مطالعات صلح پاکستان، تعداد حمله‌های تروریستی در این کشور پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، ۷۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ روزنامه «دی‌ نیشن» پاکستان گزارش داده که تعداد افراد کُشته‌شده در این حملات از آگست ۲۰۲۱ تا اپریل ۲۰۲۳ (۲۱ ماه) نیز در مقایسه با زمان مشابه در سال‌های گذشته، ۱۳۸ درصد افزایش یافته است.

این گزارش که به‌تازگی تحت عنوان «چشم‌انداز افغانستان و گزینه‌های پالیسی پاکستان» منتشر شده است می‌گوید که ایالت خیبر پختونخوا و بلوچستان شاهد تأثیر قابل توجهی از وضعیت افغانستان از نظر خشونت بوده‌اند؛ جایی‌که تعداد حمله‌ها در این ۲۱ ماه به ترتیب ۹۲ درصد و ۸۱ درصد افزایش یافته است.

از سوی هم تعداد حمله‌های تروریستی در پنجاب، سند و اسلام‌آباد از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در مقایسه با ۲۱ ماه قبل از آگست ۲۰۲۱ کاهش نسبی داشته است.

این گزارش هم‌چنین هشدار می‌دهد که روندهای نوظهور تروریسم، به چالش امنیتی پاکستان در خیبر‌پختونخوا و مناطق قبایلی، بلوچستان و سند می‌افزاید و هم‌چنین منجر به افراط‌گرایی مذهبی و رادیکالیسم خواهد شد.

انستیتوت مطالعات صلح گفته است: «چنین محیطی از ناامنی، ستیزه‌جویی و خشونت، در مدت طولانی‌تری، می‌تواند تهدیدی جدی برای ثبات سیاسی و اقتصادی باشد.»

مقام‌های پاکستانی نیز می‌گویند که حمله‌ها در این کشور پس از دست‌یافتن طالبان به قدرت در افغانستان افزایش یافته است؛ اما طالبان در افغانستان ادعای مقام‌های پاکستان را رد می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا