اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

رحمت‌الله نبیل بر حضور شهروندان در انتخابات تأکید کرد

رحمت‌الله نبیل، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آنکه رای خود را به صندوق ریخت، از مردم افغانستان خواست در جلوگیری از تقلب همکاری کنند.

به گزارش صدای آمریکا؛ آقای نبیل گفت: «پروسه مردم‌سالاری دو دشمن دارد، یکی طالبان و دیگر تقلب. از مردم افغانستان تقاضا داریم که با حضور گسترده نگذارند تقلب صورت بگیرند و هم از تهدیدهای طالبان در هراس نباشند، تا بتوانیم در آینده یک نظام مشروع داشته باشیم. اگر تقلب صورت بگیرد، نظام و حکومت ضعیف می‌شود و قیمت آن را مردم می‌پردازند.»

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی از رای‌دهندگان تقاضا کرده است که تخلف‌ها و تقلب‌های انتخاباتی را که مشاهده می‌کنند، ثبت کرده و در اختیار این کمیسیون قرار دهند.

زهره بیان شینواری، رئیس این کمیسیون می‌گوید: «کمیسیون شکایات وظیفه‌اش ثبت شکایت و تامین عدالت انتخاباتی است… هر برادر و خواهر ما، هر مشکلی را یا تخطی، تقلب و تخلف را که مشاهده می‌کند، می‌تواند فورم بگیرد، اوراق شکایت هست، شکایت خود را درج کنند. انشاالله ما تامین عدالت می‌کنیم و حق را به حق‌دار می‌رسانیم.»

خانم شینواری گفت که اگر فردی نمی‌تواند فورم شکایت خود را ثبت کند، به شمارۀ ۱۳۲ تماس گرفته و کارمندان کمیسیون را در جریان شکایت خود قرار دهند.

عزیز رفیعی، از فعالان مدنی در کابل در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «افتخار به زنان قهرمانی که یک ساعت پیش‌تر وقت تعیین شده برای رای دادن صف می کشند! حکومت، کمیسیون‌ها و همه مسئولیت داریم ازین فداکاری و شهامت زنان قهرمان این سرزمین پاسداری کنیم تا با رای شان خیانت نشود.»

سفارت آمریکا در کابل در صفحه تویتر خود نوشته است: «ما در کنار رای‌دهندگان می‌ایستیم که با وجود تهدیدها و مشکلات، برای تقویت دموکراسی امروز به پای صندوق‌های رای می‌روند.»

دکمه بازگشت به بالا