اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

سفیر آمریکا در کابل: آزادی بیان یکی از دستاوردهای ۱۸ سال گذشته است

ریاست جمهوری افغانستان و سفارت امریکا در کابل، تهدید رسانه‌های افغانستان توسط گروه طالبان را محکوم کردند.

طالبان روز دوشنبه ۲۴ جون (۳ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای به رسانه‌های افغانستان هشدار دادند که اگر ظرف یک هفته دیگر از پخش «اعلانات تبلیغاتی بر ضد طالبان» دست نکشند، مورد حمله نظامی قرار خواهند گرفت.

ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای گفته است: «حمله به نهادهای رسانه‌ای در تضاد با ارزش‌های اسلامی و انسانی قرار دارد.»

با این حال، وحید عمر، مشاور ارشد رئیس جمهور در امور روابط استراتژیک، اطمینان می‌دهد که حکومت برای تامین امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران اقدامات لازم را روی دست خواهد گرفت. آقای عمر تهدید رسانه‌ها را اعلام دشمنی با آزادی بیان و اصول دموکراسی عنوان کرد و گفت: «در مورد هشدار طالبان تمام اقدامات را روی دست خواهیم گرفت و از رهبری رسانه نیز می‌خواهیم که متوجه مصونیت کارکنان‌شان باشند.»

جان بس، سفیر ایالات متحده امریکا در کابل نیز گفته است که آزادی بیان به ویژه فعالیت رسانه‌ها یکی از دستاوردهای ۱۸ سال گذشته در افغانستان است.

آقای بس در صفحه تویتر خود نوشته است: «ما از طالبان می‌خواهیم که تهدید روزنامه‌نگاران را متوقف کند. خشونت‌های بیشتر علیه خبرنگاران و غیرنظامیان، امنیت و فرصت را برای افغان‌ها به میان نخواهد آورد و نه به طالبان کمک ‌می‌کند تا به اهداف ساسی خود دست یابند.» آقای بس تاکید کرده است که «خبرنگاری جرم نیست، بلکه یک ارزش خدمات عمومی در جهان است.

سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان نیز از تهدید خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان نگرانی کرده است. پیری مایودن، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان در صحفه تویتر خود افزوده است: «من عمیقاً نگران تهدید خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها از طرف شورشیان هستم. خبرنگاران حق دارند که به دور از تهدید و خشونت کار کنند، تمام طرف‌ها باید درک کنند که خبرنگاری جرم نیست.»

فهیم دشتی، رئیس فدراسیون خبرنگاران افغانستان، روز دوشنبه، سوم سرطان که در جمعی از مسئولان رسانه‌ای به نمایند‌گی از این رسانه‌ها صحبت می‌کرد، گفت تهدید رسانه‌ها و مخالفت با آزادی بیان از سوی هیچ گروهی توجیه قانونی ندارد و به هیچ عنوانی برای رسانه‌ها پذیرفتنی نیست. آقای دشتی هشدار گروه طالبان را، حمله بر رسانه‌ها دانست و افزود: «رسانه‌های افغانستان در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کنند و بالاتر از قوانین افغانستان، هیچ نهاد و یا گروهی حق تعیین تکلیف به رسانه‌های افغانستان را ندارد.»

از سویی هم، مجیب خلوتگر، رییس «نی» نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان نیز می‌گوید که بر اساس قوانین ملی و بین‌المللی هیچ فرد و یا گروهی حق ندارد رسانه‌ها را تهدید کند و یا در حوزه فعالیت آن‌ها تداخل داشته باشد. رئیس نی هشدار به رسانه‌ها را «جنایت علیه بشریت» توصیف کرد و از حکومت خواست که این هشدار طالبان را جدی تلقی کند و امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران را آن‌چنانی که لازم است تأمین کند.

نهاد‌های خبرنگاری، تهدید و حمله احتمالی بر خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای را حمله بر آزادی بیان عنوان کرده و از حکومت افغانستان خواسته‌اند امنیت خبرنگاران را در کابل و ولایت‌ها تامین کند.

از سویی هم، تهدید گروه طالبان بحث تازه‌ای نیست. این گروه با انجام حملات انتحاری و انفجاری کارمندان رسانه‌ها را بارها مورد هدف نظامی قرار داده‌اند. از این میان چندی پیش کارمندان گروه رسانه‌ای موبی‌گروپ را مورد هدف قرار دادند که در پی آن هفت تن از کارمندان این گروه رسانه‌ای کشته و ۲۵ تن دیگر آنان زخمی شدند.

افزون بر این، در مورد دیگری سال پار گروهی از خبرنگاران در منطقه «شش‌درک» کابل مورد حمله قرار گرفتند. در این حمله ۹ تن از خبرنگاران رسانه‌ها جان باختند. در کنار خبرنگاران حدود ۲۵ شهروند دیگر کشته و نزدیک به ۵۰ تن دیگر زخمی ‌شدند. مسئولیت این حمله را گروه موسوم به دولت اسلامی «داعش» به عهده گرفت. همچنین آمارهایی که از سوی نهادهای حامی رسانه‌ها نشر شده است نشان می‌دهد که در جریان سال گذشته میلادی دست‌کم ۲۰ تن از خبرنگاران در سراسر کشور از سوی گروه‌های «مخالف دولت» کشته شده‌اند.

⭕️ما را در تلگرام، تویتر و فیس‌بوک دنبال کنید.
⭕️نظر خود را درباره این مطلب بنویسید.

دکمه بازگشت به بالا