اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارشمهاجرت

نماینده مجلس ایران: روابط ما با طالبان بستگی به رفتار آنان با مردم افغانستان دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، روابط کشورش با طالبان را بستگی به رفتار آنان با مردم افغانستان دانست و گفت: سیاست کنونی ایران ارائه کمک‌های همه‌جانبه به مردم این کشور برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی است.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ هیدئو ایکبه، رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (UNAMA) در ایران، روز گذشته با جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران درباره تحولات اخیر افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رحیمی جهان‌آبادی در این دیدار گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با طالبان بستگی به رفتار آنان با مردم افغانستان و تعاملشان با گروههای مختلف قومی و سیاسی در تشکیل دولت فراگیر دارد و سیاست کنونی ما ارائه کمک‌های همه‌جانبه به مردم افغانستان جهت ممانعت از بروز فاجعه انسانی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم افزود: برای شناسایی طالبان هیچ تعجیلی نداریم و منتظر اقدامات عملی حاکمان امروز افغانستان درباره عمل به تعهدات ملی و بین‌المللی هستیم و لازم است همه کشورهای منطقه و جامعه جهانی برای جلوگیری از گسترش بحران در افغانستان با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: در گفتگوهای مکرر ایران با مقامات طالبان به تشکیل هرچه سریع‌تر دولت فراگیر مردمی تاکید شده است تا حقوق همه مذاهب و قومیت‌ها محترم شمرده شود. در غیر این صورت و ادامه روند فعلی که گسترش درگیری‌ها است، نیروهای داعش با سربازگیری از میان طبقه ضعیف جامعه، مجددا قدرت را در اختیار خواهند گرفت.

از سوی هم هیدئو ایکبه در این دیدار گفته است، طالبان برای به رسمیت شناخته شدن باید به حقوق بین‌الملل احترام بگذارد.

وی ادامه داد: در دستورالعمل جدیدی که به ما ابلاغ شده است باید از مردم افغانستان حمایت کنیم از دولت طالبان و میان این دو باید تمییز قایل شد؛ به همین دلیل ما دایماً در فکر راه‌حلی برای کمک‌رسانی به مردم با وجود موانع دولت طالبان هستیم.

رئیس دفتر یوناما خاطرنشان کرد: ما در بخش‌های مختلف افغانستان دفتر داریم و از این طریق صدای مردم را می‌شنویم و با مقامات محلی طالبان هم در ارتباطیم. سیاست‌ها در افغانستان از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت است و تمام تلاش ما را با همکاری کشورهای همسایه، در جهت حفظ منافع مردم افغانستان گسترش خواهیم داد.

دکمه بازگشت به بالا