اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

دبیرکل ناتو: آمریکا به دنبال توافق صلح است، نه توافق خروج نیروهایش از افغانستان

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید، ناتو و متحدانش بیش‌‌تر از هر زمان دیگر به توافق صلح نزدیک شده‌اند، اما به گفتۀ او، در مرحله‌ای نیستند که توافق صلح را اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از شفقنا؛ به گفته او، ناتو و آمریکا یک‌جا به افغانستان آمده‌اند و درباره خروج از این کشور یک‌جا تصمیم خواهند گرفت.

دبیرکل ناتو می‌افزاید، ناتو و  متحدانش برای حفظ دست‌آوردهای‌شان در افغانستان تلاش خواهند کرد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در برگۀ توییترش نوشته است که حضور و خروج آمریکا از افغانستان مبنی به شرایط این کشور خواهد بود.

خلیل‌زاد تأکید کرده است که آمریکا به دنبال توافق صلح است، نه توافق خروج نیروهایش از افغانستان تا این توافق بتواند زمینۀ خروج نیروهای خارجی را فراهم کند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بر بنیاد توافقات دور هفتم گفت‌وگوهای صلح آمریکا و طالبان در قطر، طرفین بر سر موردهای مشخصی از جمله جدول زمانی خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و موضوع مورد تهدید قرار نگرفتن آمریکا و متحدانش از خاک افغانستان به تفاهم رسیدند.

گفته می‌شود که در دور هشتم گفت‌وگوهای صلح آمریکا و طالبان، این توافقات نهایی و به امضا می‌رسد و پس از آن گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی آغاز می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا