اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

امیرخان متقی: خاک افغانستان مقری برای «گروه‌های تروریستی» نمی‌شود

طالبان وعده‌های خود را برای اطمینان از تبدیل نشدن دوباره افغانستان به پایگاه‌ گروه‌های تروریستی بین‌المللی تکرار کرد؛ اما اعلام کرد که می‌خواهد اطمینان حاصل کند که کشورهای غربی در امور داخلی آن دخالت نمی‌کنند.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری اهل بیت؛ طالبان وعده‌های خود را برای اطمینان از تبدیل نشدن دوباره افغانستان به پایگاه‌ گروه‌های تروریستی بین‌المللی تکرار کرد؛ اما اعلام کرد که می‌خواهد اطمینان حاصل کند که کشورهای غربی در امور داخلی آن دخالت نمی‌کنند.

«امیر خان متقی»، سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی خطاب به یک کنفرانس کمک‌رسانی مستقر در واشنگتن گفت که به هیچ شخصی اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان برای آسیب رساندن به بقیه استفاده کند و همچنین به دیگران اجازه مداخله در امور داخلی کشور را نخواهد داد.

متقی افزود: ما به منافع و درخواست‌های قانونی سایر کشورها احترام می‌گذاریم و در ازای آن از دیگران رفتاری مشابه‌ای را توقع داریم.

متقی ادعا کرد که تلاش طالبان برای کسب قدرت به شیوه‌ای بسیار «مسالمت‌آمیز» و «بدون خون‌ریزی» انجام شد.

وی با استفاده از نام موردعلاقه طالبان برای دولتش افزود: «امارت اسلامی افغانستان» (IEA)  با پیام وحدت ملی وارد کابل شد و آغوش «صلح و برادری» خود را به‌روی رقبای سیاسی گذشته و حتی رقبای نظامی‌اش گشود. به ندرت می‌توان چنین رفتار «متمدنانه، انسانی و اسلامی» را در تاریخ پیدا کرد.

متقی اشاره کرد که حدود ۵۰۰ هزار کارمند از دولت منحل‌شده‌ای که در جامعه بین‌المللی شناخته شده بود، به کار خود در زمان طالبان ادامه داده‌اند و افزود که دولت حاکم کنونی از توانایی‌های آن‌ها بدون «تعصب» استفاده کرده است.

گفتنی است طالبان در اواسط ماه اوت ۲۰۲۱، پس از تصرف افغانستان دولت شناخته‌شده و بین‌المللی این کشور را منحل کرد و خود دولتی دوفاکتو را تشکیل داد؛ به موجب این امر، در حال حاضر جامعه‌جهانی و بانک‌های بین‌المللی پول‌ و ثروت این کشور را مسدود کرده‌اند و شهروندان این کشور به‌خصوص در فصل سرما با بحران انسانی مواجه شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا