اخبار هیدربین‌المللیگزارش

شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌ها در عراق به ۷۲ تن رسید

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ پلیس عراق و رسانه‌های رسمی این کشور با انتشار این آمار در روز شنبه ۱۳ میزان، همچنین از زخمی شدن صدها نفر در جریان راهپیمایی‌های روزهای اخیر در بغداد و برخی شهرهای جنوبی این کشور خبر دادند.

روز شنبه در حالی که شهر بغداد، پایتخت عراق آرام به نظر می‌رسید و رفت و آمد عادی در خیابان‌های آن جریان داشت، دولت این کشور دستور حکومت نظامی را لغو کرد. مقررات منع آمد و شد به علت خشونت‌های روزهای اخیر در عراق وضع شده بود، اما گروه‌های زیادی از شهروندان خشمگین با نقض حکومت نظامی به خیابان آمده بودند.

روز شنبه در برخی خیابان‌ها و میادین بغداد، نقاطی که هفته گذشته هزاران تن از معترضان در آن تجمع کرده بودند، همچنان با بلوک‌های سیمانی و موانع دیگر بسته مانده است.

بامداد جمعه ۱۲ میزان در حالی که گروه نسبتا کم‌شماری از شهروندان بغداد برای اعتراض به دولت در این شهر تجمع کرده بودند، نیروهای پلیس به سوی آنان تیر شلیک کردند.

جنبش حاضر در عراق با چند فراخوان در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. در ابتدا هیچ حزب سیاسی یا رهبر مذهبی در این کشور با آن همراهی نکرد، اما روز گذشته مقتدی صدر، رهبر بانفوذ شیعه از اعضای جریان سیاسی متبوع خود، «ائتلاف سائرون» خواست تا به برای اعتراض به رفتار دولت در نشست مجلس عراق حاضر نشوند.

آیت‌الله سیستانی، رهبر شیعیان عراق نیز مردم و دولت را به خویشتن‌داری دعوت کرد. آیت‌الله سیستانی عموماً از دخالت در مسائل سیاسی پرهیز می‌کند، اما نظر او همواره در سیاست عراق تأثیر بنیادین داشته است.

دکمه بازگشت به بالا