اخبار هیدراسلایدافغانستانسیاسیگزارش

حکمتیار و خبر از توافق جدید آمریکا و امارات اسلامی

به گفته گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان مذاکرات میان آمریکا و طالبان، در سطح مسئولان استخباراتی طرفین، جریان دارد.

به گفته آقای حکمتیار این مذاکرات با پیشرفت‌هایی همراه بوده و درباهر برخی موارد نیز توافق صورت گرفته است؛ اما امارت اسلامی با رد این ادعا، آن را یک شایعه خوانده است.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در سخنرانی پیش از نماز جمعه در کابل، گفت که آمریکا و حکومت طالبان تلاش دارند تا به توافقی مانند توافق‌نامه دوحه، دست یابند. وی با ناکام خواندن توافق‌نامه دوحه گفت که این توافق‌نامه باعث وضعیت بد کنونی افغانستان شده است.

براساس گزارش‌ها، هیئت آمریکایی با حضور معاون اداره استخبارات مرکزی و نماینده خاص آمریکا برای افغانستان، در میزان سال جاری با هیئت حکومت طالبان به‌رهبری عبدالحق وثیق، رئیس عمومی استخبارات این گروه، در قطر دیدار کرده است.

به گفته حکمتیار در پی توافق طرفین در این دیدار، پرواز هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکایی در فضای افغانستان، کاهش یافته است.

گفتنی است که گلبدین حکمتیار در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ پس از امضای پیمان صلح با دولت اشرف غنی، بخشیده شد و پس از حدود ۲۰ سال از زندگی مخفی به کابل بازگشت، زندانیان سیاسی این حزب آزاد شد و حزب اسلامی متعهد شد به قانون اساسی افغانستان وفادار باشد و علیه حکومت مرکزی اقدام نکند؛ اما علی‌رغم این تعهدات وی علناً از حکومت به‌شدت انتقاد می‌کرد و در حمایت از طالبان و گروه‌های افراطی سخن می‌گفت.

دکمه بازگشت به بالا