اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

کشف صدها هاوان طالبان در هرات، در همسایگی با ایران

به گزارش شانا به نقل از العربیه؛ ریاست امنیت ملی ولایت هرات پنج‌شنبه ۱۱ حمل با انتشار اعلامیه‌ای نوشت، یک ذخیرگاه مهمات ثقیله طالبان که شامل صدها هاوان(خمپاره) می‌شود از ولسوالی غوریان این ولایت کشف و خنثی شد. ولسوالی غوریان هرات در نقطه صفری با ایران موقعیت دارد.

در این اعلامیه آمده است، این ذخیرگاه مهمات طالبان از روستای «قونجان» ولسوالی غوریان ولایت هرات کشف شد که شامل صدها فیر ماین هاوان(خمپاره) با صدها «حقسوق هاوان» کشف و خنثی شد. حقسوق هاوان برای «کم و زیاد کردن بورد هاوان» به کار می‌رود.

در این اعلامیه تاکید شده است که با کشف این مهمات از بیشتر حملات طالبان علیه غیرنظامیان جلوگیری شد. ریاست امنیت ولایت هرات از طالبان خواسته در این ماه رمضان اجازه دهند مردم عبادت‌شان را به آرامی انجام دهند.

گروه طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته است و هنوز معلوم نیست که طالبان چگونه به این مهمات دست‌ یافته‌اند؛ اما مقام‌های آمریکایی همواره دولت ایران را به حمایت از گروه طالبان متهم کرده‌اند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در ۷ جنوری ۲۰۲۰ در نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد، دولت ایران مخالف روند صلح در افغانستان است. پمپئو تاکید کرد، دولت ایران با گروه طالبان به شمول شبکه حقانی و ملا دادالله رابطه دارد.

در همین حال، عبدالوهاب وردک، فرمانده سابق نیروهای هوایی افغانستان در ۸ جنوری ۲۰۲۰ به شبکه «طلوع نیوز» گفت، دولت ایران به طالبان کمک نظامی می‌کند و جنگجویان این گروه را در مشهد آموزش نظامی می‌دهد.

وردک اضافه کرد، دولت ایران با طالبان روابط نزدیک دارد، جنگ‌هایی که در غرب افغانستان به‌خصوص در ولایت فراه است سلاح‌های ایرانی دیده شده که به طالبان کمک کردند و جنگجویان طالبان در مشهد ایران آموزش نظامی می‌گیرند؛ اما مقام‌های ایرانی همواره چنین اتهامات را رد کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا