اخبار هیدرافغانستانگزارش

سازمان ملل متحد: تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان کاهش یافته‌ است

هرچند تلفات در شش ماه سال روان در مقایسه به زمان مشابه سال گذشته میلادی ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ اما تلفات در عملیات نیروهای طرفدار دولت افغانستان بیشتر شده ‌است.

به گزارش شانا نیوز به نقل از طلوع‌نیوز، یافته‌های گزارش تازه هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا (یوناما) که روز سه‌شنبه (۸ اسد) پخش شده ‌است، نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۱۳۰۰ غیرنظامی در جنگ این کشور کشته  و بیش از ۲۴۰۰غیرنظامی دیگر، زخمی شده‎اند.

یوناما هرچند دراین گزارش از کاهش ۲۷ درصدی تلفات غیرنظامیان درجنگ افغانستان درمقایسه به شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ استقبال می‌کند، اما می‌گوید که میزان تلفات درجنگ این کشور همچنان بلند و نگران کننده‌ است.

یوناما مسئول ۵۲ درصد از تلفات غیرنظامیان را به عناصر ضد دولت افغانستان پیوند می‌دهد که از این میان مسئولیت ۳۸ درصد به طالبان، ۱۱ درصد به گروه داعش و سه درصد به عناصر ناشناخته شده ضد دولت، پیوند داده شده‌ است.

در این گزارش هرچند از کاهش ۴۳ درصد تلفات در حملات عناصر ضد دولت یاد شده‌ است، اما از افزایش ۳۱ درصدی تلفات درعملیات نیروهای طرفدار دولت، یاد آوری شده ‌است.

یوناما مسئول ۱۴۰۴ تن تلفات را نیروهای طرفدار دولت گفته‌ است که این آمار یک افزایش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

از این میان ۷۱۷ تن کشته و ۶۸۷ تن زخمی گزارش شده‌ است.

از ۵۱۹ کشته و زخمی در حملات هوایی یاد شده‌ است که از این میان ۳۶۳ کشته و ۱۵۶ زخمی گزارش شده‌ است.

این تلفات یک افزایش ۳۹ درصدی را درعملیات هوایی در شش ماه نخست سال روان در مقایسه به زمان مشابه سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد.

یوناما ۸۲ درصد ازکل تلفات وابسته به نیروهای طرفدار دولت را برخاسته از عملیات‌های هوایی نیروهای بین‌المللی می‌داند و نیز ۱۳ درصد دیگر را به عملیات هوایی نیروهای افغانستان و پنج درصد را نیز به عناصر نامشخص طرفدار دولت پیوند می‌دهد.

در نیمه سال روان ۱۴۰ زن نیز کشته  و ۲۰۹ زن دیگر زخمی شده‌اند که یک کاهش ۲۴ درصدی را در مقایسه به زمان مشابه سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد.

در جریان این مدت، ۳۳۷ کودک جان باخته‌اند و ۸۸۰ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا