اجتماعیاخبار هیدرمحیط زیست

توافق سران اتحادیه اروپا بر سر اجرای «پیمان سبز» تا سال ۲۰۵۰

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌جز لهستان روز جمعه در نخستین نشست خود که با حضور رهبران جدید نهادهایی اروپایی برگزار شد بر سر اجرای برنامه «پیمان سبز» توافق کردند.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا درباره این پیمان گفت:‌ «ما می‌خواهیم که اروپا نخستین قاره‌ای باشد که تولید گازهای گلخانه‌ای آن در حد صفر باشد.» رئیس شورای اروپا همچنین گفت که لهستان می‌گوید که «نمی‌تواند به اجرای این هدف متعهد باشد» و به همین دلیل شورای اروپا موضوع لهستان را بار دیگر در ژوئن ۲۰۲۰ به بحث می‌گذارد.

شارل میشل همچنین با اشاره به اهمیت موضوع تغییرات اقلیمی گفت که «ما باید برای سرمایه‌گذاری گسترده در پروژه‌های قوی و جدید در آینده اقدام کنیم.»

از سوی دیگر برخی از اعضای اتحادیه اروپا گفته‌اند که آن‌ها از انرژی اتمی به‌عنوان بخشی از ترکیب انرژی‌های ملی‌شان استفاده می‌کنند.

آندری بابیش، نخست وزیر چک در آغاز این نشست گفت که او نمی‌تواند هدف‌گذاری اتحادیه برای اجرای این پیمان تا ۲۰۵۰ را بپذیرد مگر اینکه این پیمان استفاده از انرژی اتمی را بپذیرد.

نخست وزیر چک با اشاره به اینکه انرژی اتمی، انرژی پاک به شمار می‌رود گفت: «نمی‌فهمم چرا مردم با این انرژی مشکل دارند.»

رهبران اتحادیه اروپا در نخستین نشست خود پس از انتخاب رهبران نهادهای اروپایی بر بودجه اتحادیه و تغییرات اقلیمی متمرکز شدند.

این نشست در حالی برگزار شد که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در آن شرکت نداشت. گفته می‌شود عدم حضور وی به سبب برگزار انتخابات بریتانیا در روز پنجشنبه بوده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در این نشست از «دستور کار بسیار بلندپروازانه» کمیسیون و شورای اروپا قدردانی کرد و گفت که رهبران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه درباره موضوع خیلی مهمی که همانا بلندپروازی اقلیمی است پیشرفت‌هایی داشتند.

ماکرون با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های این اجلاس دستابی به هدف «بدون کربن تا ۲۰۵۰» است، گفت: «ما تمام تلاش‌مان را برای متقاعد کردن همه شرکایمان برای این انتقال ضروری اکولوژیکی انجام خواهیم داد و این موضوع در قلب مذاکرات بعدازظهر ما خواهد بود.»

ماکرون همچنین درباره بودجه اتحادیه گفت که این بودجه موضوعاتی مانند «آینده اروپا، تغییرات اقلیمی، دیجیتال، دفاع و مهاجرت» را در نظر گرفته است.

او همچنین گفت که اختلافاتی میان اعضا وجود دارد و امروز ما به توافق نخواهیم رسید اما روش و دستور کار را تعیین خواهیم کرد.

دیوید ساسولی، رئیس جدید پارلمان اروپا همچنین از شورای اروپا خواست که «مسئولیتشان را بدون تأخیر برای اجرای توافق امروز که هدفش دستیابی به قاره‌ای بدون تولید کربن تا سال ۲۰۵۰ است، آغاز کنند.»

پیش از آغاز این اجلاس که از روز پنجشنبه آغاز شده است، کشاورزانی از لیتوانی، لتونی، لهستان و چک در بروکسل تجمع کردند و از اتحادیه اروپا خواستند که در بودجه اتحادیه، بودجه بیشتری به کشاورزان اختصاص دهند.

دکمه بازگشت به بالا