اخبار هیدراسلایدافغانستانگفتگو

دکتر تمنا: اختلاف طالبان با دولت افغانستان بیش از اختلاف این گروه با آمریکاست

آقای فرامرز تمنا می‌گوید که طالبان برخلاف تعهد خود همچنان با گروه‌هایی ارتباط دارد.

فرامرز تمنا در گفتگویی اختصاصی با الوقت اذعان داشت که طالبان با حکومت افغانستان اختلاف‌هایی عمیق‌تر نسبت به ایالات متحده امریکا دارد و به همین دلیل نمی‌توان خوش‌بین بود که این گروه بتواند در کوتاه‌مدت با حکومت افغانستان صلح کند.

وی با اشاره به گزارش اخیر سازمان ملل درباره ارتباط طالبان با القاعده تصریح کرد هرچند طالبان به ایالات متحده تعهد داده که رابطه خود با گروه‌هایی را قطع کند؛ اما طالبان تاکنون رابطه خود را با این گروه‌ها قطع نکرده است.

فرامرز تمنا در ارتباط گزارش اخیر سازمان ملل متحد نسبت به رابطه طالبان با القاعده گفت: تفاهمی که بین ایالات متحده امریکا و طالبان صورت گرفته است بر مبنای تعهد طالبان به قطع روابط طالبان با سایر گروه‌های شبه‌نظامی است و طالبان نیز این موضع را نیز امریکا پذیرفته است.

تمنا در ادامه تصریح کرد: اما اینکه ارتباط طالبان با سایر گروه‌ها پایان یافته یا خیر من شخصاً تردید دارم طبیعتاً این گروه‌ها ممکن است با یکدیگر اهداف مشترک داشته باشند.

وی در ارتباط با تأثیر گزارش سازمان ملل در گفتگوهای بین‌الافغانی اذعان داشت: با توجه به اینکه گفتگوهای بین ایالات متحده آمریکا با طالبان منوط بر قطع روابط طالبان با سایر گروه‌ها از جمله القاعده است از دید من این موضوع تأثیری بر گفتگوهای بین‌الافغانی نخواهد داشت چون این نه پیشرفتی از طرف حکومت افغانستان بوده است و نه هم ما باورمند هستیم که بین طالبان و سایر گروه‌ها به‌آسانی می‌شود قطع رابطه کرد.

تمنا در پاسخ به این سؤال که گزارش سازمان ملل تا چه حد بر پایه واقعیت‌ها و براساس کدام داده‌ها صورت گرفته است؟ پاسخ داد: طبیعی است که سازمان ملل متحد براساس ابزارهای در دست داشته گزارش می‌دهد، یعنی همان ابزارهای لازم را برای پیدا کردن شواهد در محیط بین‌الملل دارند؛ بنابراین این‌که چقدر موثق است یا خیر باید گفت که سازمان ملل متحد یک نهاد معتبر است و گزارش‌هایی که منتشر می‌کند موثق است و دقت لازم را دارد؛ اگرچه که این دقت همیشه صد درصد نبوده اما درصد زیادی از دقت در گزارش‌های سازمان ملل متحد بوده است و به همین دلیل به‌احتمال بسیار زیاد این گزارش موثق است، البته عقلانی هست که بپذیریم که طالبان با سایر گروه‌ها در ارتباط باشند.

فرامرز تمنا درباره نقش و تأثیرگذاری دکتر عبدالله در ارتباط با مذاکرات صلح، گفت: بحث صلح افغانستان و حضور دکتر عبدالله در این مسئله را باید از دو منظر بررسی کرد، یکی تشکیل شورای عالی مصالحه است که در داخل یک نهاد مسنجم و متمرکز در درون حکومت افغانستان ایجاد شده است که امور صلح را به پیش می‌برد و این یک گام مثبت است.

تمنا در ادامه تصریح کرد: و مسئله دوم این است که خود دکتر عبدالله نیز یک شخص متنفذ است و ظرفیت‌های شخصی و تیمی خوبی برای پیشبرد مذاکرات صلح دارد؛ اما مسئله اصلی این نیست، مسئله اصلی این است که اصلاً طالبان تاکنون آماده گفتگو با جانب افغانستان نشده‌اند و هیچ‌گاه مشکل ساختاری وجود نداشته است که چرا فلان نفر هیئت مذاکره نیست یا کدام ساختار در حکومت افغانستان نیست این موضوعات هیچ‌گاهی مانع مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان نبوده است.

 به بیان دکتر تمنا؛ موضوعات صلح ریشه‌ای‌تر از این موضوعات است و امیدوار هستیم که دکتر عبدالله با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شخصی خود و نفوذ اجتماعی خود بتواند از طریق شبکه‌ها و کانال‌های مشخص زمینه گفتگوهای بین‌الافغانی و به میز مذاکره کشاندن طالبان را مساعد کند.

تمنا در ارتباط با آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی تصریح کرد: تصور من این است که گفتگوهای بین‌الافغانی بسیار پیچیده‌تر و زمان‌برتر از گفتگوهای بین ایالات متحده امریکا و طالبان است؛ لذا باید منتظر زمان بود، من خیلی خوش‌بین نیستم که در کوتاه‌مدت ما بتوانیم به صلح دست بیابیم و مسائل و اختلاف‌هایی که بین طالبان و حکومت و مردم افغانستان وجود دارد به‌مراتب عمیق‌تر از اختلاف‌هایی هست که بین ایالات متحده آمریکا و طالبان وجود دارد.

تمنا اشاره‌ای به برخی موضوعات اختلافی میان طالبان و حکومت افغانستان داشت و دراین‌باره گفت: بحث مشارکت در قدرت، بحث ایدئولوژیک، بحث هویتی و ارزشی، نگاه‌های استخباراتی که در این مسئله وجود دارد همه این‌ها دست‌به‌دست همدیگر می‌دهد که روند گفتگوهای بین‌الافغانی به‌آسانی و در کوتاه‌مدت نتیجه‌بخش نباشد.

تمنا در پایان اذعان داشت که افغانستانی‌ها همچنان باید نسبت به آینده مذاکرات صلح و گفتگوهای بین‌الافغانی امیدوار باشند. وی در این رابطه تصریح کرد: اختلاف‌های میان طالبان و حکومت را باید در نظر گرفت و از همین منظر به گفتگوهای بین‌الافغانی توجه کرد؛ اما این به معنای ناامیدی نیست ما تلاش بیشتری را باید انجام دهیم و افغانستانی‌ها باید با یک نگاه مسئولانه و دوراندیشانه به مسائل توجه کنند و شهروندان کشور باید با یکدیگر بنشینند و شکاف‌هایی که وجود دارد را به‌گونه‌ای حل کنند که درنهایت به نفع افغانستان و مردم افغانستان باشد.

  • منبع: وبسایت الوقت
دکمه بازگشت به بالا