اخبار هیدراسلایدافغانستانزنان
موضوعات داغ

شماری از کشورها خواهان به رسمیت‌شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان شد

شماری از کشورها خواهان به رسمیت‌شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان شد

سازمان ملل متحد برای نخستین‌بار، روز جمعه ۳۱ سنبله، نشستی را با عنوان « مبارزه با آپارتاید جنسیتی: وضعیت زنان و دختران در افغانستان» برگزار کرد. در این نشست نمایندگان شماری از کشورهای جهان و کارشناسان حقوق بشر د‌رباره وضعیت زنان و دختران در افغانستان و آپارتاید جنسیتی حاکم بر این کشور بحث و گفت‌و‌گو کردند.

شرکت‌کنندگان این نشست  با محکوم‌کردن زن‌ستیزی طالبان بر آپارتاید جنسیتی در افغانستان تأکید کردند. آن‌ها خواهان اقدام فوری جهان در این زمینه شدند.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دائم افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، در این نشست گفت که «طالبان دو سال است که مردم افغانستان را گروگان گرفته‌اند و علیه زنان و دختران آپارتاید جنسیتی اعمال کرده‌اند.» فایق گفت: رسیدگی به این بحران، نیازمند توجه فوری و جدی جامعه جهانی است. او گفت با بسته‌شدن مکاتب و دانشگاه‌‌ها، مدارس طالبانی بیشتری برای ترویج افراطی‌گری و شست‌وشوی مغزی نسل نو روی کار آمده‌اند.

عادله راز، سفیر پیشین افغانستان در ایالات متحده، وضعیت حاکم در افغانستان را مصداق واقعی آپارتاید جنسیتی دانست و گفت این بحران نیاز به توجه و اقدام فوری جهان دارد.

میترا مهران، فعال حقوق بشر نیز خواهان به رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی شد و گفت با این کار مسیرهای دادخواهی برای زنان افغانستان باز می‌شود.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، گفت اعمال محدودیت‌های ضد بشری طالبان و وضعیت جاری ناگوار در افغانستان نیازمند توجه جدی است. بنت افزود: «زنان افغانستان احساس می‌کنند که جامعه جهانی به آنان خیانت کرده است. آنان می‌گویند تنها در مورد ما حرف نزنید، بلکه با خود ما حرف بزنید.»

بنت تاکید کرد که زنان افغانستان باید در همه سطوح در گفت‌وگوها و تصمیم‌گیری‌ها در مورد سرنوشت خود دخیل باشند، چون آنان نگران‌اند که حرفشان نادیده گرفته شود. او گفت: «زنان افغانستان نگران‌اند که در وضعیت کنونی، طالبان به رسمیت شناخته شوند یا در زمینه عادی‌سازی وضعیت تلاش صورت گیرد»

او افزود که با به رسمیت شناخته‌شدن آزار و اذیت زنان و آپارتاید جنسیتی علیه زنان در افغانستان، مسیر به رسمیت‌ شناختن طالبان در سطح جامعه جهانی مسدود خواهد شد. در همین حال، بنت افزود که بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی، آزار و اذیت زنان به‌ عنوان جنایت علیه بشریت توصیف شده است و هرچند آپارتاید جنسیتی هنوز تعریف مشخصی ندارد، اما یکی از انواع خشونت آشکار و اعمال تبعیض بر مبنای جنسیت است.

در همین حال، نمایندگان برخی کشورها، از ‌جمله نماینده امارات متحده عربی افزود: «تا زمانی که زنان افغانستان از حقوق اساسی خود برخوردار نشوند و در جامعه سهیم نباشند، صلح و ثبات واقعی در این کشور به دست نمی‌آید.»

قابل ذکر است که پیش از این شماری از نماینده‌های کشورها در نشستی زیر نام “همبستگی جهان با زنان و دختران افغانستان” در مقر سازمان ملل از وضع محدودیت‌ها بر زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

دکمه بازگشت به بالا