اخبار هیدراسلایدعلم و فناوری

نتایج یک تحقیق؛ تلفن همراه جمجمه جوانان را به شکلی شبیه به شاخ تغییر می‌دهد

تکنولوژی قدرتی دارد که به طور کامل زندگی ما انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این تکنولوژی همچنین می‌تواند جسم ما را به شکل غیر قابل پیش بینی تغییر دهد. تحقیقات اخیر نشان داده است که یک زائدهٔ کوچک و شاخ مانند در سرهای ما در حال رشد است و تلفن همراه می‌تواند دلیل این تغییرات باشد، اما هنوز نگران نباشید.

یک نقد به این تحقیقات بیان می‌دارد ” این ادعا به نظر منطقی نمی‌باشد” در حالی که دیگری مطرح می‌کند فروض مقالات تنها گمانه زنی می‌باشد.

محققین دیوید شاهار و مارک سایرز از دانشگاه سانشاین کست واقع در کویینزلند، استرالیا، اولین بار در سال ۲۰۱۶ یافته‌های خود را منتشر کردند، سپس مقالهٔ خود را امسال در ژورنال ساینتیفیک ریپورت به چاپ رساندند. بعد از آنکه بی بی سی در یک مقاله با عنوان ” چگونه زندگی مدرن در حال تغییر فرم اسکلت بدن می‌باشد” اشاره به کار آن‌ها داشت تحقیقات آن‌ها به مرحله جدیدی وارد شد.

سیان ان با دیوید شاهار و مارک سایرز برای توضیحات بیشتر مصاحبه کرد. در تحقیقات آن‌ها، شاهار و سایرز بیان می‌کنند جوانان ممکن است در پشت جمجمه‌هایشان یک زائدهٔ بسیار ریز شاخ مانند رشد پیدا کند، که احتمالاً در اثر انتقال وزن سر از روی ستون فقرات به ماهیچه‌های سر و گردن آن‌ها باشد. این ویژگی آناتومیکی را یک تورم خارجی وابسته به استخوان پس سری یا EOP می‌نامند.

دلیل احتمالی این انتقال وزن؟ به احتمال زیاد شما نیز آن را حدس زده‌اید. فرضیهٔ محققین بر این است در زمان استفاده از تلفن همراه، به دلیل فرم بد جوانانی که سر و گردن خود را بیشتر از حد معمول به جلوخم می‌کنند می‌تواند دلیل این زائده باشد.

در اولین مطالعات، این دو محقق یک آستانه ۵ میلی متری را برای اندازه‌گیری EOP درنظر گرفتند و EOP بیشتر از ۱۰ میلیمتر را یک زائده بزرگ محسوب می‌کردند. تحقیقات آن‌ها نشان داد ۴۱ درصد از افراد نمونه، سن بین ۱۸ تا ۳۰ سال، EOP بزرگ در جمجمه‌شان داشتند.

این گونه زائده‌های استخوانی معمولاً در افراد با سن بالا پیدا می‌شود، و یک بخش طبیعی از پروسهٔ پیر شدن محسوب می‌شود. به هر حال، شاهار و سایرز معتقد هستند پیشرفت تکنولوزی زمانبندی رشد اینگونه از استخوان‌ها را تغییر داده است.

مطالعهٔ دوم آن‌ها یک نمونهٔ مطالعاتی بزرگتری را شامل ۱۲۰۰ ایکس ری افراد بین ۱۸ تا ۸۶ سال را در بر گرفت. ۳۳ درصد از نمونه‌ها این استخوان رشد یافته را دارا بودند، اما عجیب‌تر آنکه، رشد یافته شده با سن کاهش پیدا می‌کرد.

مصاحبه شاهار در بی بی سی: ” من به مدت ۲۰ سال در کلینیک مشغول به کار بوده‌ام و تنها در ده‌های اخیر به وفور شاهد بوده‌ام که بیمارانم این استخوان زائد را داشته‌اند.”

اما همه با این نظریه موافق نیستند. جان هاکس، استاد برجسته گروه علم انسان شناسی دانشگاه ویسکون مادیسون مطرح می‌کند که این تحقیقات منطقی به نظر نمی‌رسد.

هاکس اشاره می‌کند جای یک جدول نتایج، که اطلاعات دقیق‌تری را نشان دهد، در این تحقیق خالی است و یک تناقض بین متن و نمودارها در تحقیقات آن‌ها وجود دارد. هاکس معتقد است داده‌های ارائه شده به صورت مداوم و منظم اندازه‌گیری نشده است.

  • منبع: شفقنا
دکمه بازگشت به بالا