اخبار هیدرافغانستانفرهنگ و هنرگزارش

گرامیداشت از مقام هنری کمال‌الدین بهزاد در هرات

سمینار علمی- پژوهشی معرفی «استاد کمال‌الدین بهزاد»، نقاش، میناتوریست و چهره درخشان عصر تیموریان هرات، با حضور معاون فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ و جمعی از فرهنگیان و جوانان در ولایت هرات برگزار شد.

هدف از برگزاری این سمینار علمی و پژوهشی، آشنایی و بررسی شخصیت و آثار کمال‌الدین بهزاد، نقاش، میناتوریست و چهره درخشان عصر تمیوریان، عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری شانا؛ آریا رئوفیان، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات، هدف از راه‌اندازی این سمینار را معرفی شخصیت استاد کمال‌الدین بهزاد برای مردم کشور و نسل کنونی عنوان کرد.

آقای رئوفیان، تصریح کرد: امروزه کشورها تلاش می‌کنند که شخصیت‌های مطرح دیگر کشورها را به نام خود ثبت کنند تا از نام‌شان در عرصه اقتصادی سود ببرند.

وی ادامه داد: افغانستان هم این کار را حق خود می‌داند تا از شخصیت‌های واقعی و برحق این مملکت در عرصه اقتصادی استفاده کند.

در همین حال پوهاند محمدرسول باوری، معاون فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور در سفرش به هرات، می‌گوید: این وزارت برنامه‌هایی را روی دست دارد تا از آثار استاد کمال‌الدین بهزاد و دیگر شخصیت‌های کشور به خوبی حفاظت کند.

این مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور در هرات، گفت: در پایان سمینار امروز به اداره‌های مسئول وظیفه داده خواهد شد تا از آثار هنرمندان و شخصیت‌های افغانستان که در عرصه جهانی مطرح هستند به خوبی پاس‌داری کنند.

از سویی هم فرهنگیانی که در این سمینار اشتراک داشتند می‌گویند که استاد کمال‌الدین بهزاد آثار زیادی را از خود به جای گذاشته است؛ اما آثار زیادی از وی در کشور دیده نمی‌شود.

شرکت‌کنندگان از دولت خواستند تا با جمع‌آوری آثار این هنرمند کشور، آن را به داخل کشور بیاورد.

استاد کمال‌الدین بهزاد یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین نقاشان و میناتوریستان افغانستان در هرات بود. وی در حدود سال ۸۲۹ هجری شمسی در شهر هرات چشم به جهان گشود. بهزاد تعلیمات خود را در کتابخانه هرات نزد میرک نقاش، کتابدار سلطان‌حسین بایقرا به اتمام رساند و در اندک زمان در صورت‌گری و نقاشی مهارت تمام پیدا کرد.

او در شرق «مانی» و در غرب «رافایل» شهرت دارد.

کمال‌الدین بهزاد، ابتکار هنری گوناگون و مختلف را از خود برجای گذاشت. او نخستین نقاشی است که توانست روش‌های اساسی نقاشی را از خود در افغانستان به‌خصوص در شهر هرات برجای بگذارد.

  • عبدالله سیرت، خبرگزاری شانا، هرات
دکمه بازگشت به بالا